iDNES.cz

Dvě koleje z Koterova do Nepomuka mají zelenou, stavba potrvá tři roky

  16:46
Záměr zdvojkolejnit celou železniční trať mezi Plzní a Českými Budějovicemi se posunul do další fáze. Projekt přidání druhé koleje v 31 kilometrů dlouhém úseku mezi plzeňským Koterovem a Nepomukem úspěšně prošel procesem posouzení vlivu na okolí, takzvanou EIA. Informovala o tom Správa železnic.

Součástí plánované stavby je i rekonstrukce už dvojkolejného úseku mezi Nepomukem a stanicí Horažďovice-předměstí, aby tam vlaky mohly jezdit namísto současných 90 kilometrů v hodině nově až 160 kilometrů za hodinu.

„V rámci stavby budou zrekonstruovány stanice Nepomuk, Blovice, Nezvěstice a Starý Plzenec. Bude vybudována zastávka Horažďovická Lhota jako náhrada za zrušenou zastávku Velký Bor, nová zastávka Mileč bude posunuta k obci,“ uvedli v oficiálním prohlášení zástupci Správy železnic.

Při současné přestavbě trati mezi plzeňským hlavním nádražím a nádražím Plzeň-Koterov už stavbaři pokládají počátek budoucí druhé koleje směrem ke Starému Plzenci. 

Rozšiřují i železniční most nad silnicí do Koterova. Nejviditelnější změnou tu je nová lávka pro pěší a cyklisty otevřená na přelomu letošního září a října, která se klene nad dálničním přivaděčem i železniční tratí. Zcela nahradila úrovňové přechody přes silnici i trať. 

Výstavba dvou kolejí do Horažďovic

  • délka úseku 55,3 km
  • modernizace začne za stanicí Koterov a skončí před stanicí Horažďovice-předměstí
  • revitalizace zastávek a stanic 12
  • železničních přejezdů 27
  • mostů a propustků 112

rychlost                                          nyní      poté (km/hod)

  • Plzeň-Koterov- Nepomuk      100    až 160
  • Nepomuk - Horažďovice         90    až 160

náklady cca 10 miliard Kč, výstavba potrvá 3 roky

V příštím roce má navíc začít sloužit i nová železniční zastávka Slovany u Částkovy ulice.

Ve Správě železnic doufají, že rychle získají všechna povolení včetně stavebního a pozemky, aby zdvojkolejňování tratě od Koterova na jih mohlo začít co nejdříve. 

„Plánovaná doba stavby je tři roky,“ uvedla k akci s odhadovanými náklady přes 10 miliard korun mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. 

Zda kopání začne v roce 2023, jak plánovali loni na jaře, není jisté. Oproti původnímu záměru získali rozhodnutí EIA s téměř ročním zpožděním.

Zdvojkolejnění trati si vyžádá i přestavbu a zvětšení více než stovky mostů, můstků a podjezdů. Podle šéfa odboru dopravy krajského úřadu Dušana Pakandla bude modernizace trati znamenat i velkou výluku. 

„Až dojde k rekonstrukci, výluka v celém úseku bude trvat jednu až dvě stavební sezony. Samozřejmě chceme, aby byla co nejkratší. Vlaky po tu dobu nahradí autobusy. Pro nové elektrické jednotky, které jsou tady nasazované, zřejmě nebudeme mít využití,“ upozornil Pakandl.

Kraj plánuje, že v budoucnu zachová cesty, které si kvůli rozšiřování kolejiště budou muset vybudovat podél trati stavební firmy. Až stavba skončí, kraj je chce využít jako cyklostezky.

Autor:
zpět na článek