iDNES.cz

Do vrchu závodily frézy i traktory, nejvíc bavila vozítka domácí výroby

  11:44
Šestašedesát řidičů netradičních speciálů pokořilo 400 metrů dlouhou trať v Žebnici na Plzeňsku. Poradit si museli nejen s řadou zatáček a retardérů, ale i s kruhovým objezdem a neštípaným kamenivem. Sedmnáctý ročník jednodenního závodu traktorů, fréz a čtyřkolek do vrchu sledovalo kolem tří tisíc lidí.

Ředitel závodu Rudolf Tauchen jako jediný nevynechal se svým Zetorem 50 Super žádný ročník.

„Jezdím stále se stejným strojem. Poprvé jsem soutěž v kategorii traktorů nad 25 koní vyhrál, letos jsem dojel jedenáctý,“ řekl Tauchen z pořádajícího sboru dobrovolných hasičů.

Jen čtyřikrát chyběl na startovní listině žebnické traktoriády Martin Hoblík z Malesic. V sobotu si zajel v kategorii frézy tovární výroby pro zlato, v traktorech do 25 koní skončil sedmý.

„Letos byla trať lepší. Když jsem jel před lety poprvé, dvakrát jsem z frézy spadl,“ vzpomínal s úsměvem na své začátky letošní vítěz. Pro něj jsou stroje velkým koníčkem, doma má tři traktory. Dva z nich čeká renovace.

„Nijak zvlášť se na traktoriádu nepřipravuji. Vyčistím karburátor a koupím lepší benzin,“ uvedl Hoblík.

Zvláštní úpravy neměl ani Zetor 3011 Vojta Miroslava Krause ze Zahrádky na Plzeňsku. Kromě spodního výfuku, který si traktorista sám vyrobil. „Fouká holkám pod sukně,“ smál se Kraus, který skončil v kategorii nad 25 koní šestý.

„No, jel jsem jako blázen. Ale na druhou stranu, nemůžu stroj rozbít. Ještě s ním musím dojet domů a potřebuji, aby fungoval. Vozí dříví a hnůj,“ řekl závodník.

Pro diváky jsou nejatraktivnější jízdy veteránů do 25 koní a kategorie zvaná unlimited, neboli vozy domácí výroby.

„V kategorii ‚samo doma‘ jsme měli i nejstaršího účastníka. Je jím osmdesátiletý Tonda Žižkovský z Pihovic. Naopak v traktorech do 25 koní jsme ocenili titulem krasavec Miloše Urbana z Trojan. Měl skvěle natřený stroj Eicher ED13,“ upozornil ředitel závodu.

Spolu s ním se na hladkém průběhu akce podílelo zhruba šedesát Žebnických.

Důležitou úlohu měli traťový komisaři, kteří udělovali penalizace za opuštění trati nebo kontakt stroje s ohraničujícími prvky. „Za posunutí pneumatiky pět vteřin navíc, když ji jenom lízne, tak to má za dvě vteřiny. Deset vteřin je za neprojetí kruháče,“ upozornil komisař Pavel Gross.

zpět na článek