Nádraží v Klatovech bude moderní, čeká ho rekonstrukce za půl miliardy

  14:06
Správa železnic se rozhodla zrekonstruovat nádraží v Klatovech. Nyní hledá projektanta pro vypracování dokumentace pro stavební povolení. Rekonstrukce památkově chráněného objektu potrvá dva roky a dojde zejména k modernizaci odbavovací haly a severního křídla nádraží. Zároveň u něj vznikne nový autobusový terminál.

Nádražní budova v Klatovech se dočká rekonstrukce. Správa železnic modernizuje odbavovací halu a severní křídlo nádraží. (28. 10. 2020) | foto: Petr Eret, MF DNES

Z parkoviště působí průčelí budovy klatovského nádraží mohutně. Je typickou ukázkou socialistického realismu z konce 50. let minulého století, od roku 2014 je památkově chráněným objektem.

„Se zahájením stavby počítáme v březnu 2022, trvat by měla přesně dva roky. Celkové investiční náklady se předpokládají ve výši 458 milionů korun. Její náplní je především modernizace odbavovací haly a severního křídla klatovského osobního nádraží. V hale projdou renovací veřejné toalety, budou upraveny prostory pro dopravce i komerční využití,“ uvedla Nela Friebová ze Správy železnic, která je vlastníkem budovy.

Nezávisle na plánech majitele budovy Plzeňský kraj připravuje v Klatovech vybudování nového přestupního terminálu mezi autobusy a vlaky. Dosud meziměstské autobusy začínají a končí na autobusovém nádraží, které je v majetku ČSAD Autobusy Plzeň.

Pro cestujícího, který potřebuje přestoupit mezi autobusem a vlakem, to nyní znamená překonat pěšky téměř půl kilometrovou vzdálenost, která obě nádraží dělí.

Vize kraje je taková, že po úpravě přednádražního prostoru budou i meziměstské autobusové linky začínat a končit před nádražní budovou, kde dnes mají zastávku jen spoje klatovské městské dopravy.

Plzeňský kraj vyhlásil před rokem prostřednictvím Správy a údržby silnic Plzeňského kraje veřejnou zakázku na zpracování projektové dokumentace přestupního terminálu veřejné dopravy v Klatovech. Z veřejně dostupné dokumentace vyplývá, že zájem projevily tři firmy, vítěz uspěl s cenou 2,5 milionu korun bez DPH.

Nádraží Klatovy

  • V roce 1876 přijel do Klatov první vlak z Plzně. Tehdy trať končila v Nýrsku, o rok později byla prodloužena přes Železnou Rudu - Alžbětín do Bavorska.
  • V roce 1888 začaly přes Klatovy jezdit vlaky pendlující mezi Domažlicemi a Horažďovicemi.
  • Při spojeneckém náletu z 20. dubna 1945 bylo klatovské nádraží kompletně zničené. Původní výpravní budovu nahradila v roce 1959 nová od architekta Josefa Dandy postavená ve stylu socialistického realismu.
  • Od prosince 2014 je budova památkově chráněná.

„Projekční řešení musí být hotové do konce letošního roku,“ upřesnil mluvčí krajských silničářů Miroslav Anton.

Projekt je konzultovaný i s městem. Před vlakové nádraží by po dokončení terminálu mělo zajíždět 25 meziměstských linek a i dvě městské dopravy.

Už při plánované rekonstrukci nádražní budovy Správa železnic počítá s tím, že před nádražím vznikne autobusový terminál.

„Ve druhém podlaží výpravní budovy nádraží Klatovy bude i zázemí pro řidiče autobusů. Ze severního křídla budovy sem budou navíc přesunuty lékařské ordinace. Ty budou z odbavovací haly přístupné nově navrženým schodištěm a výtahem,“ uvedla Nela Friebová ze Správy železnic.

Kraj v posledních letech buduje u vybraných nádraží přestupní terminály mezi vlaky a autobusy, aby pro lidi bylo co nejjednodušší cestování po kraji veřejnou dopravou.

Autor: