iDNES.cz

Stovka tunelem Valík řidičům nestačí, radar denně změří desítky hříšníků

  9:06
Před rokem prošel tunel Valík na dálničním obchvatu Plzně kompletní výměnou technologií a maximální povolená rychlost se z 80 zvýšila na 100 kilometrů v hodině. Ale ani to řidičům nestačí a denně jich desítky rychlost překročí. Většina hříšníků projíždí tubusem ve směru na Rozvadov.

Tunel Valík  je jediným v České republice, kterým řidiči mohou projet stovkou. Jenže některým šoférům i stovka byla v prvních dnech po zvýšení rychlosti příliš málo.

„Po zvýšení maximální povolené rychlosti jsme mysleli, že se nebude příliš překračovat. Jenže realita byla opačná. Za první týden po zahájení měření se zvýšenou rychlostí loni v září jsme dostali k vyřízení asi 700 přestupků,“ uvedl šéf správního a dopravního odboru na přeštické radnici Zdeněk Hudeček. 

Dodal, že nyní je situace klidnější. „Systém v celém tunelu zaznamená každý den mezi 45 až 60 překročeními maximální povolené rychlosti. Zajímavé je, že většina případů je z tubusu ve směru na Rozvadov,“ upozornil Hudeček.

Jedním z vysvětlení by mohlo být, že při jízdě směrem k hranici s Německem jede auto tunelem z kopce. 

V tunelu je úsekové měření, kamery zaznamenávají v obou směrech auto poprvé při vjezdu do tunelu, druhý měřící bod je těsně před výjezdem z tunelu. Systém z toho počítá průměrnou rychlost průjezdu. 

Nejčastěji radary příliš rychlým řidičům naměří hodnoty mezi 120 až 130 kilometry v hodině, občas se objeví i překročení maximálně povolené rychlosti o více než 50 kilometrů v hodině. 

Rekord je ještě z doby, kdy se Valíkem mohlo jezdit maximálně osmdesátkou. Automatický radarový systém u jednoho auta zaznamenal průjezd tunelem rychlostí 189 kilometrů v hodině.

Tunel Valík je dlouhý 400 metrů, každý směr má vlastní tubus. První auta jím projela v říjnu 2006, zprovozněn byl současně s posledním 3,5 kilometru dlouhým úsekem plzeňského dálničního obchvatu mezi Liticemi a Černicemi.

Kromě proměnných dopravních značek ukazujících maximální povolenou rychlost většinou i velká informační tabule nad dálnicí před tunelem řidiče varuje, že se v tunelu měří rychlost radarem. 

V Itálii bývá rychlost v tunelech až 130 km v hodině

Proč desítky řidičů denně varování i značky ignorují? Prezident asociace dopravních psychologů Alois Hudeček říká, že podle jeho názoru je stovka v moderních tunelech ještě v normě. Obvyklá je například v Německu nebo Rakousku, v Itálii bývá v tunelech rychlost až 130 kilometrů v hodině.

„Daleko důležitější než dodržet pouze předepsanou rychlost je udržovat bezpečný odstup. To je alfa a omega silničního provozu. Důležité je, aby si člověk uvědomil, že při jízdě tunelem téměř není úniku, aby koncentroval veškeré psychické dění a pozornost jen na řízení a dění kolem sebe,“ tvrdí Alois Hudeček.

Nedostatečnou koncentrací na řízení lze podle oslovených odborníků vysvětlit výrazný nárůst překročení rychlosti v tunelech, když policie musí kvůli práci na dálnici kolem tunelu nebo nějakému problému u tunelu nebo přímo v něm snížit rychlostní limit.

Šéf správního a dopravního odboru přeštické radnice Hudeček uvedl, že na proměnných dopravních značkách před tunelem se mohou kromě stovky objevit snížení rychlosti na 80 nebo 60 kilometrů v hodině. A může to být jen na desítky minut. 

„Může dojít k tomu, že se autu projíždějícímu tunelem utrhne běhoun pneumatiky, nebo se objeví jiná situace, která je vyhodnocená jako problematická. Kamery vše zaznamenají, na místo jede policie i údržba dálnice. Kvůli tomuto nebezpečí může v jednom směru dojít ke snížení rychlosti z obvyklých 100 i na 60 kilometrů v hodině. Třeba jen na půl hodiny, než je problém odstraněn,“ upozornil Hudeček.

Tunel Valík je v provozu 14 let, zatím v něm záchranáři nemuseli řešit žádnou těžkou nehodu.

Autor:
zpět na článek