iDNES.cz

VIDEO: Plzeň se loučila s hranatými trolejbusy, cestující vozily 38 let

  8:54
Plzeňské dopravní podniky ode dneška vypravují do ulic jen nízkopodlažní trolejbusy s bezbariérovým nástupem. Poslední klasický hranatý trolejbus 14 Tr se třemi schody v každých dveřích, který vozil lidi v krajském městě 38 let, totiž v pondělí vyjel naposledy.

„Symbolické loučení s posledním typem vysokopodlažního trolejbusu v plzeňských ulicích se koná přesně v den, kdy si připomínáme 77 let od zahájení pravidelného trolejbusového provozu ve městě,“ vysvětlil mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) René Vávro.

První trolejbus 14 Tr začal v Plzni vozit cestující v roce 1980. Byl to ještě prototyp, který pár dní předtím představili na brněnském strojírenském veletrhu. Plzeňské dopravní podniky pak do roku 1991 koupily dohromady 115 těchto vozů, které Škodovka včetně karoserie vyráběla v Ostrově na Karlovarsku.

V různých modifikacích opouštěl tento typ brány ostrovského závodu až do roku 2004, celkem vzniklo 3558 kusů.

Poslední jízda Škody 14 Tr

Jiří Kohout byl jedním ze dvou řidičů, kteří v pondělí odpoledne vyjeli s posledními dvěma trolejbusy 14 Tr do města. Poslednímu běžně nasazovanému trolejbusu tohoto typu v zeleno-bílých plzeňských barvách sekundoval historický vůz stejného typu v původním červeno-krémovém zbarvení, jak jej dodala továrna.

„Při srovnání současných trolejbusů a končícího typu je rozdíl v jejich ovládání,  14 Tr má tři pedály - plyn a vzduchovou a elektrickou brzdu. Dnešní trolejbusy mají dva. Nové vozy jsou bezbariérové, z kabiny se dá ovládat mnohem více věcí,“ vysvětlil Kohout.

Zastaralé trolejbusy 14 Tr v poslední době překvapovaly maminky, které chtěly nastupovat s kočárky. „Jsou zvyklé z nízkopodlažních vozů, že mají prostor za prostředními dveřmi a při nastupování i vystupování si vystačí samy. Jenže u 14 Tr se nastupuje s kočárkem dozadu, a protože jsou i tam schody, potřebují při nástupu a výstupu pomoc,“ popsal Kohout.

Zeleno-bílý trolejbus měl na poslední jízdu místo běžného čísla linky a názvu konečné nápis „14 Tr se loučí s Plzní“. Tento konkrétní vůz vyjel poprvé na plzeňské linky v dubnu 1991. 

Jako jediný ze všech stejného typu podstoupil dvě celkové modernizace. 

V 90. letech minulého století tyto hranaté vozy společně s jejich kloubovou variantou zajišťovaly v Plzni kompletní trolejbusovou dopravu.

Příznivci městské dopravy v pondělí obklopili zastávky na trase rozlučkové jízdy. Řada z nich si nenechala ujít ani poslední možnost svézt se tímto trolejbusem v běžném provozu.

Autor:
zpět na článek