iDNES.cz

Některé plánované opravy silnic v Plzeňském kraji se zřejmě zbrzdí

  9:14
Na škrty v letošních plánech na opravy silnic se připravují zástupci Plzeňského kraje. Reagují na skutečnost, že stát změnil způsob rozdělování peněz na opravy silnic II. a III. třídy. Zhruba 200 milionů korun, se kterými původně kraj počítal, proto dnes není jistých.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Změna rozdělování prostředků se zřejmě promítne do úprav povrchů některých komunikací v kraji. Je možné, že na silnicích, kde se plánovala změna k lepšímu, se opravy odloží.

Zástupci kraje na základě dosavadní praxe předpokládali, že na letošní rok dostanou ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) téměř 400 milionů korun. Nyní se ukázalo, že to bude pouhá polovina.

Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek připomenul, že kraj dá z vlastního rozpočtu na investice do silnic letos přibližně 640 milionů. Ujistil, že na tom se nic nezmění.

„Ale vždy čekáme, co dostaneme od státu ze SFDI. V minulých letech na nás připadlo zhruba 380 milionů. Letos jsme s tím také počítali a měli připraveno dost akcí, ale dostaneme jenom 180 milionů,“ vysvětlit Čížek.

Uvedl, že hejtmanství ještě může žádat o peníze na silnice z evropských dotací. Ty se ale budou vyřizovat až na konci roku a do soutěže o ně jdou se svými projekty všechny kraje. „Takže se na nás vůbec nemusí dostat,“ řekl Čížek.

Čížek: Uděláme jen to, na co dostaneme peníze

Podle něho se případný výpadek příjmů na silnice dotkne opravy povrchů na několika dlouhých úsecích, které jsou v dlouhodobém plánu oprav. „Uděláme jen to, na co dostaneme peníze,“ konstatoval.

Technický ředitel krajské správy silničářů Martin Vít řekl, že peníze ze SFDI vystačí na opravy zhruba poloviny vytipovaných úseků.

„Vybrali jsme tedy ty v horším stavu a snažili jsme se opravy rozložit rovnoměrně, aby v každém okrese byla použitá část peněz. Například tedy na Domažlicku upravíme úsek mezi Klenčím pod Čerchovem a Poběžovicemi, na Klatovsku silnici mezi Svrčovcem a Dolany a na jižním Plzeňsku komunikaci z Netunic do Hájů,“ uváděl příklady Martin Vít.

Na severním Plzeňsku se počítá také s úpravou silnice z Pernarce na hranice okresu Tachov. A na Tachovsku se opraví úsek silnice z Chodové Plané do Kyjova. Na Rokycansku se dostane na komunikaci z Břas do Stupna.

Na druhé straně nyní peníze ze SFDI nestačí například na opravu silnice z Mrákova do Maxova na Domažlicku, na Klatovsku nezbývá na vylepšení komunikace mezi Dražovicemi a Strašínem.

„Na Rokycansku je to úsek silnice mezi Svojkovicemi a Volduchy nebo na Tachovsku na opravu povrchu silnice mezi Černošínem a Zlivem,“ konstatoval Martin Vít. Přiznal, že při nedostatku peněz se obtížně vybírá, čemu dát přednost. „Musí se přitom přihlížet k celkovému zatížení komunikace a jejímu regionálnímu významu,“ řekl.

zpět na článek