iDNES.cz

České dráhy vyhrály soutěž v Plzeňském kraji, nasadí polské vlaky

  9:14
Od prosince 2023 budou deset let zajišťovat regionální dopravu na Plzeňsku a v Českém lese České dráhy. Jsou potvrzeným vítězem výběrového řízení, které vypsal Plzeňský kraj. Ten by měl smlouvu s dopravcem uzavřít na podzim. České dráhy slibují nasazení nových vlaků.

Na tratích Plzeňského kraje budou jezdit polské vozy PESA: | foto: ČD

„Teď začnou jednání o smlouvě na přímé zadání Českým drahám. Připravena bude do konce prázdnin,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek. Kraj musí jednak prodloužit původní smlouvu do doby, než najedou nové vlaky, a dále uzavřít smlouvu novou. Teď se budou řešit právní věci a detaily,“ uvedl.

V Českém lese najedou vlaky ročně zhruba 470 tisíc kilometrů, na Plzeňsku skoro trojnásobek. Celkem tak jde zhruba o třetinu dopravního výkonu osobních vlaků, který kraj ročně objednává. Hodnota desetiletého kontraktu je zhruba čtyři miliardy korun.

„Jsme rádi, že se nám podařilo s Plzeňským krajem dohodnout na základních tezích, které povedou k uzavření nové smlouvy. Cestující se tak mohou těšit na další velkou obměnu vozového parku. Tratě na Plzeňsku bude mimo jiné obsluhovat deset nových motorových jednotek od polského výrobce PESA,“ prohlásil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Ve druhé polovině trvání kontraktu nahradí v oblasti Český les současné Regionovy jednotky Stadler.

Vítězného dopravce pro obě oblasti schválili 6. června radní kraje. Neúspěšní soutěžitelé, společnosti Arriva a Leo Express, nepodali podle Čížka proti vítězné nabídce žádné námitky. Konečné znění smlouvy bude podle mluvčí kraje Heleny Frintové ještě schvalovat zastupitelstvo. „Jejím uzavřením dosáhne kraj oproti předchozí neúspěšné veřejné soutěži desetileté úspory ve výši více než půl miliardy korun,“ uvedla.

Na smlouvu se musí čekat rok

Smlouvu s ČD může kraj podepsat až po 15. říjnu. Důvodem je, že původně vyhlásil v obou oblastech veřejnou soutěž na dopravce, notifikovanou u EU, kterou ale nakonec kvůli vysoké ceně zrušil a šel cestou přímého zadání.

„Museli jsme proto změnit notifikaci na přímé zadání, na což se musí čekat rok. Takže podepsat smlouvu můžeme až po 15. říjnu, kdy uběhne rok od změny notifikace,“ řekl Čížek.

Motorové jednotky PESA jsou dvouvozové. Vítěz by s nimi měl vyjet v prosinci 2023. Objevit by se měly na tratích Planá - Tachov, Rokycany - Nezvěstice, Nýřany - Heřmanova Huť, Plzeň - Radnice, Plzeň - Bezdružice, Plzeň - Žihle a Klatovy - Železná Ruda. V Českém lese vyjedou vozy Stadler na tratě Tachov - Domažlice a Poběžovice - Staňkov - Holýšov.

Kraj má podepsanou smlouvu také na oblast Pošumaví. Tam vyjede v prosinci 2023 GW Train Regio a bude pro kraj zajišťovat osobní dopravu na tratích Horažďovice - Sušice - Klatovy se zajížděním do jihočeských Strakonic, a také z Domažlic do Klatov.

Autor:
zpět na článek