V Plzni na Slovanech vznikne zóna s třicítkou, pomůže zklidnit dopravu

  9:44
Výraznější rozšíření oblastí, kde bude pro řidiče platit maximální povolená rychlost 30 kilometrů za hodinu, naplánovali zástupci Plzně. Takzvaných zón 30 už ve městě existuje 14. Letos je v plánu vymezit pro zpomalení provozu další poměrně velké území v městském obvodu Plzeň–Slovany.

V Plzni přibude další oblast, kde bude pro řidiče platit maximální povolená rychlost 30 km za hodinu. (19. 2. 2021) | foto: Petr Eret, MF DNES

Omezení rychlosti chystá město v oblasti mezi Slovanskou třídou a řekou Radbuzou.

Hlavními argumenty pro rozšiřování zón 30 jsou vyšší bezpečnost, menší hlučnost a příjemnější prostředí zejména pro obyvatele dotčených oblastí. Zástupci města tvrdí, že výhrady veřejnosti proti zpomalování provozu jsou minimální, a argumentují, že mnoho lidí o omezení rychlosti žádá.

„Teď přijde na řadu stanovení zóny 30 v poměrně velké oblasti od Slovanské třídy směrem k řece Radbuze. Tam už na vozovkách jsou zpomalovací prahy a teď se urychlí další úpravy. Z některých ulic budou nově jednosměrky a se změnou dopravního značení vymezíme i zónu 30,“ řekl Ondřej Vohradský ze Správy veřejného statku města Plzně.

Už schválená další zóna je na okraji městské části Plzeň-Doubravka na pravém břehu Úslavy kolem ulice Lazaretní a nad Týncem. Podle posledních plánů se v další fázi mají místa se zpomaleným provozem rozšiřovat na sídlištích. Vohradský upozornil, že zejména ve městech západní Evropy je rozšiřování zón 30 dlouhodobý trend.

Zóny s třicítkou přispívají k větší bezpečnosti

Náměstek primátora Plzně pro dopravu Michal Vozobule už avizoval, že počítá s vyhlášením zóny v centru Plzně v okolí Škroupovy a Purkyňovy ulice.

„Už na začátku tohoto volebního období jsme předpokládali, že provoz zpomalíme v územích, kde je koncentrovaná bytová zástavba. Je to trend, který dává smysl z mnoha důvodů. Týká se to například i snížení hlukové zátěže,“ uvedl. 

Za úspěch považuje, že loni byla zóna 30 stanovena v oblasti Nerudovy nebo Skrétovy ulice. Náměstek tvrdí, že se začalo debatovat také o Krašovské ulici a jejím okolí na Severním Předměstí.

„Ale někde to bude vyžadovat stavební úpravy, takže to může trvat delší dobu,“ konstatoval.

Starosta centrálního městského obvodu Plzeň 3 David Procházka  považuje za podstatné, že úpravy přispívají k větší bezpečnosti.

„Myslím, že svou roli přitom hraje i psychologický efekt u řidičů. Jestliže platí padesátka, někteří řidiči jedou stejně o něco větší rychlostí. Takže pokud je někde vymezená zóna 30 a značky umístěné na vhodných místech, pak je to dobře,“ sdělil. 

Doprava v zónách se citelně zklidnila

Místostarosta městského obvodu Plzeň–Slovany Jan Fluxa řekl, že zkušenosti s již existujícími zónami jsou pozitivní.

„Už je máme v oblasti Petřína. V okolí Blatenské ulice a Barákovy ulice to už funguje. Měnil se tam provoz jednosměrkami a dávali jsme na silnice zpomalovací terče, abychom regulovali tranzitní dopravu přes ulice U Světovaru a Petřínskou. Zabralo to, situace se tam zlepšila. Podle odezvy od lidí, kteří v oblasti bydlí, je znát, že se tam doprava citelně zklidnila,“ popsal.

Fluxa upozornil, že úřad udělal mezi obyvateli dotčených domů anketu, která zjišťovala názor obyvatel na zavedení zóny 30 ještě před jejím vznikem. Až na pár výjimek byla podle místostarosty vyjádření kladná.

Úpravy v území podél Slovanské třídy považuje Jan Fluxa za krok, kterým se provoz v ulicích zpřehlední a některé křižovatky budou bezpečnější.

Zatím největší zóny 30 jsou v Plzni ve čtvrti Bory, kde se jedná o oblast Bezovky a Výsluní.