Vysoký most na obchvatu Plas bude mít plošinu s průhlednou podlahou

  9:00
Naplánovat téměř půl kilometru dlouhý most, který ve velké výšce překlene hluboké údolí, bezpečně převede veškerou dopravu na silnici první třídy a přitom nenaruší zdejší panorama, jehož dominantou je klášter. Takové zadání dostali projektanti při práci na obchvatu Plas na Plzeňsku. Most bude nově navíc rozšířený o chodník s cyklostezkou, a také o vyhlídkové místo.

Odborníkům se povedlo vyprojektovat most subtilní konstrukce, která na vizualizacích při pohledu jihovýchodním směrem od kláštera není téměř vidět.

„Most bude nejkrásnějším stavebním objektem na trase nové silnice první třídy od Plzně kolem Plas a Kralovic až na hranici kraje. Dlouhý bude 495,8 metru, obloukový, s horní mostovkou, nad hladinou řeky Střely bude 87,3 metru. Podobný objekt se tady už dlouho nepostavil,“ popsal dominantu obchvatu pověřený šéf plzeňského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Zdeněk Kuťák.

Původní plány počítaly s tím, že most na silnici první třídy bude s jedním pruhem pro každý směr a jen pro auta. V průběhu letošního roku došlo k dohodě mezi ŘSD a Plzeňským krajem, že most bude rozšířený ještě o chodník s cyklostezkou, a také o vyhlídkové místo nad údolím.

Obloukový most přes údolí řeky Střely u Plas na Plzeňsku bude součástí obchvatu města. Na vysokém mostě bude i vyhlídková plošina.

Náměstek plzeňského pracoviště ŘSD Miroslav Blabol řekl, že v dokumentaci pro územní rozhodnutí tato změna ještě nebyla.

„Do konce roku chceme mít hotovou a odevzdanou dokumentaci pro stavební povolení. V ní se po konzultaci s krajem už počítá se tři metry širokým chodníkem, který bude společný pro chodce a cyklisty. Chodník bude na konstrukci směrem k Plasům. Přibližně uprostřed bude speciální vyhlídkový ostrůvek,“ popsal Blabol v závěru loňského roku.

Krajský koordinátor výstavby cyklostezek Vladimír Kroc řekl, že nově doprojektovaný chodník s cyklostezkou bude na obou stranách mostu plynule navazovat na cyklotrasu známou jako Vnitřní krajský okruh. 

Jeho celková délka je podle koncepce rozvoje cykloturistiky a cyklodopravy v Plzeňském kraji 247 kilometrů, propojuje nejvýznamnější cyklotrasy krajské páteřní sítě. „Spolupráce s Ředitelstvím silnic a dálnic i Správou železnic jsou výborné,“ uvedl Kroc.

Součástí chodníku s cyklostezkou by mělo být vyhlídkové místo s průhlednou podlahou vysoko nad údolím. Projekt počítá i s vybudováním parkoviště.

Pro slabší povahy možná bude zkouškou odvahy, jestli na vyhlídku s průhlednou podlahou vstoupí, když v údolí více než 80 metrů pod nohama uvidí nejen řeku Střelu, ale i železniční trať.

ŘSD počítá s tím, že mezi chodníkem s cyklostezkou a vozovkou budou zábrany. „Po celé délce mostu plánujeme vysoká svodidla, aby lidé nemohli do vozovky,“ vysvětlil Miroslav Blabol.

Zahájení stavby je naplánováno na rok 2024

V prosinci aktualizované dokumenty k silničnímu obchvatu Plas počítají se zahájením výstavby v roce 2024, auta by měla městečko sevřené v údolí objíždět od roku 2027.

„Zprovoznění obchvatu bude pro občany Plas znamenat velkou úlevu. Teď je ve městě velká intenzita dopravy, hluk, obchvat přinese mnohem větší bezpečnost. Během jednoho dne, kdy zapršelo, jsme tu měli během jediné hodiny hned tři nehody,“ vypočítal před třemi roky starosta Plas Zdeněk Hanzlíček.

Obchvat odvede kamiony nejen z centra městečka, kde projíždějí jen pár metrů od zdí památkově chráněného kláštera, ale vyhnou se i serpentinám na obou stranách města, kde často dochází k těžkým haváriím. Vladimír Kroc vysvětlil, že například nová trasa pro cyklisty mezi Starým Plzencem a Šťáhlavy bude kopírovat železniční trať, kterou čeká velká modernizace.

„Spolupracujeme se Správou železnic, která připravuje rozšíření železničního tělesa o druhou kolej. Řešíme to dopředu, aby nevznikla cyklostezka a po několika letech ji nerozbagrovali, protože místo ní by byly koleje. Rádi bychom využili toho, že pro stavbu železnice musí vzniknout obslužná komunikace. Až bude trať dokončena, rádi bychom dosáhli toho, aby se komunikace nelikvidovala, ale zůstala jako cyklostezka,“ vysvětlil Vladimír Kroc.

Autor: