Dobrovolníci donesou seniorům nákup, nabízejí i povídání po telefonu

  17:38
Stovky požadavků už vyřídili dobrovolníci a zaměstnanci města Plzně od 17. března, kdy spustili službu zaměřenou zejména na seniory, kteří potřebují pomoc v době pandemie. Kromě vyřizování různých pochůzek služba nabízí i psychologickou podporu.

Dobrovolník z plzeňského Kontaktního centra pro osoby v nouzi David Husarčík přináší léky klientce na plzeňském sídlišti Lochotín. (26. 3. 2020) | foto: Martin Polívka, MF DNES

Prostřednictvím Mezigeneračního centra a dobrovolnického centra Totem nabídlo pomoc druhým zhruba 150 lidí. A kontaktní centrum vyřídilo zhruba šest stovek hovorů. 

Ředitelka Totemu Vlasta Faiferlíková se domnívá, že mnoho seniorů si ještě o pomoc dobrovolníků neřeklo. Obává se, že zatím někteří nedocenili riziko, které nákaza pro starší lidi představuje.

Vlasta Faiferlíková seniorům doporučuje, pokud v této době chtějí vyjít z bytu, aby šli na procházku, ale raději se vyhnuli obchodům, kde se potkává víc lidí.

„Někteří senioři se možná zatím ještě stydí si o podporu říct nebo se nechtějí vzdát kontaktu s lidmi. Ale měli by být především opatrní. To je pro ně nyní opravdu důležité,“ prohlásila.

Jak pomáhat

Pokud mají občané zájem stát se dobrovolníkem, Totem stále přibírá. Registrovat se můžete osobně na adrese organizace Kaznějovská 1 nebo na e-mailu: dobrovolnik@totemplzen.cz.

Telefonní číslo krizové linky kontaktního centra: 378 032 222

Město Plzeň připravilo pro občany formulář na svém webu, pomocí kterého se mohou obracet na město s dotazy a podněty k situaci v Plzni v souvislosti s pandemií, nebo pokud potřebují pomoc či ji chtějí nabídnout (https://www.plzen.eu/pomahajici/).

Myslí si, že když vláda seniorům vyhradila dopoledne dobu na nakupování ve větších obchodech, mohli to někteří vnímat i jako určitou záruku bezpečnosti pobytu v obchodech. 

Totem nyní připravil novou službu právě pro seniory, kteří zůstávají kvůli pandemii doma. „Nabídneme jim možnost získat telefonické spojení na dobrovolníka, který si s nimi bude ochotný promluvit, probrat, co se děje, a částečně tak nahradit sociální kontakt,“ řekla.

K dobrovolníkům, kteří se do pomoci seniorům zapojili, patří například dvaačtyřicetiletý David Husarčík. Je profesí makléř realitní kanceláře, ale nyní je každý den připravený přijmout zprávu, kdo a kde od něho něco potřebuje. „Na základě toho telefonuji přímo klientům. V obálce od nich pak dostanu napsané, co potřebují zařídit. Jedná se zejména o nákupy potravin nebo vyzvednutí léků,“ popisuje svůj režim.

Denně tímto způsobem vyřizuje až čtyři zadání. Podle zkušeností dobrovolníka službu využívají senioři, kteří dbají na doporučení, aby kvůli riziku nákazy maximálně omezili kontakty s jinými lidmi. David Husarčík řekl, že podle jeho zkušeností poptávka ze strany seniorů postupně narůstá. 

Dobrovolník z plzeňského Kontaktního centra pro osoby v nouzi David Husarčík. (26. 3. 2020)

„Ve srovnání s minulým týdnem je to znát,“ uvedl. Dobrovolník na své výpravy vyráží patřičně vybavený ochrannými prostředky. „Mám roušku, rukavice i dezinfekci,“ ubezpečuje.

Ředitelka Totemu řekla, že dobrovolníků ochotných pomáhat jiným v době pandemie působí pod hlavičkou organizace v terénu na sto padesát. Další stovka přihlášených je navíc v záloze. „Pokud bude potřeba, je nás celkem 250. K tomu evidujeme 68 šiček, které doma vyrábí roušky,“ sdělila.

Karolína Vodičková z magistrátu vede kontaktní centrum, kam se nejen senioři mohou obracet s žádostmi o pomoc nebo radu.

Situace v Plzeňském kraji

Aktuální informace o vývoji nákazy v Plzeňském kraji najdete na webových stránkách Krajské hygienické stanice

„Volají také rodinní příslušníci seniorů, kteří bydlí mimo Plzeň a pro své starší příbuzné takto zajišťují nákupy a další pomoc. Starším občanům také často radíme, jak si doma vyrobit roušku, jak ji dezinfikovat a především se snažíme seniory přesvědčit, aby zůstali doma, my půjdeme místo nich. Také jsme poskytovali několik krizových intervencí, kdy například pánovi zemřela manželka, a současná situace je tak pro něj velmi těžká. Na našem kontaktním centru si se seniory často jen povídáme, když se cítí sami a potřebují si s někým promluvit či poradit se,“ dodala Karolína Vodičková.

„Chtěli bychom požádat Plzeňany, aby se rozhlédli po svém okolí, zda v něm není někdo, kdo potřebuje pomoc a podporu. Pokud o někom takovém víte a nejste schopni mu sami zajistit pomoc, můžete na něj upozornit právě pracovníky našeho nového centra,“ vyzvala náměstkyně primátora pro sociální oblast Eliška Bartáková.