iDNES.cz

V lockdownu jezdí po D5 víc kamionů než aut, MHD v Plzni je prázdnější

  9:50
Aktuální statistiky Ředitelství silnic a dálnic ukazují, že kvůli uzávěře okresů klesají na českých dálnicích počty projíždějících aut. Zajímavostí je, že zatímco u Prahy se dálnice výrazně vyprázdnily, u Letkova na dálničním obchvatu Plzně není pokles téměř patrný. Výrazně méně aut ale jezdí v Plzni, ubylo také cestujících ve veřejné dopravě.

ilustrační snímek | foto: Petr Eret, MF DNES

Na dálnici D5 porovnalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) intenzitu dopravy na třech místech. Na 6. kilometru u středočeské Rudné, na 71. kilometru na dálničním obchvatu Plzně u Letkova a 91. kilometru dálnice mezi sjezdy Sulkov a Nýřany. Zatímco pokles dopravy u Prahy je propastný, na dálničním obchvatu Plzně je celkově jen asi o deset procent vozidel méně.

To i na dálnici mezi Plzní a Rozvadovem u Nýřan je pokles dopravy větší. Jak je to možné?

Jan Studecký z ŘSD uvedl, že výrazné snížení intenzity dopravy mezi únorem a březnem letošního roku připadá na osobní auta a souvisí s omezením cestování kvůli protipandemickým opatřením. 

„Z dat vyplývá poměrně zásadní pokles dopravy na dálnicích v blízkosti Prahy, což může být částečně způsobené i jarními prázdninami v Praze a okolí v porovnávaném období letošního roku. Ve větší vzdálenosti od Prahy jsou poklesy výrazně nižší, či dokonce žádné. Výrazně nižší intenzity v obvyklých časech ranních a odpoledních dopravních špiček souvisejí s tím, že mnoho lidí nejezdí do zaměstnání, ale pracuje z domova,“ vysvětlil Studecký.

Aby data byla vypovídající, analytici porovnávali vždy pondělí až středu vybraných týdnů. Konkrétně šlo o období od pondělí 11. března 2019, od letošního 22. února a pak od 8. března. V březnu už platil v rámci lockdownu zákaz volného cestování mezi okresy.

U Nýřan projelo ve špice o čtvrtinu méně aut

Z grafů vyplývá, že u Rudné projelo v ranní dopravní špičce v pondělí 11. března 2019 asi 4 700 vozidel, letos 22. února ve stejné době něco přes 3 500 vozů a 8. března necelých 2 500 aut. 

Data z úterý ukazují, že 12. března 2019 v ranní špičce měřicím místem projelo při největším provozu kolem čtyř tisíc aut, podobné číslo platilo i pro úterý 23. února 2021. Ale 9. března letošního roku tu ve stejné době projelo jen asi 1 600 vozů.

Přitom na dálničním obchvatu Plzně jsou čísla v porovnávaných dnech v březnu 2019 a únoru a březnu 2021 téměř srovnatelná, rozdíl se pohybuje kolem 200 vozů. Jen ve středu 10. března v odpolední špičce počítacím místem projelo namísto obvyklých dvou tisíc jen 1 500 vozidel.

U Nýřan na dálničním úseku mezi Plzní a Rozvadovem, kde je o něco vyšší provoz, projelo ve špičce o čtvrtinu méně aut.

Jan Studecký k číslům dodal, že v nákladní dopravě k poklesu prakticky nedošlo. „Pokud je u ní zaznamenaný pokles, je jen mírný. Zejména u hranic je v letošním roce nákladní doprava silnější, než osobní. V roce 2019 to bylo výrazně naopak,“ připomněl Studecký omezení přejezdu hranic například do Německa. 

Nákladní dopravci zakázky stále mají

Kromě pendlerů, řidičů kamionů a lidí s potvrzením o závažném důvodu cesty do Německa, kteří navíc musejí mít i platný negativní test na covid-19, tamní policie nikoho jiného do země nevpustí.

Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad Bohemia dodal, že nákladní dopravci zakázky mají stále. „Co mluvíme s dopravci, pokles u nákladní dopravy je minimální. Ale zájezdové autobusy nejezdí vůbec, i dálkové komerční linky jsou hodně omezené,“ doplnil Felix.

Méně aut i lidí je i v ulicích Plzně. Odpolední kolony už nejsou na hlavních tazích nehybné, autobusy a trolejbusy projíždějící po věčně ucpané Americké třídě nyní nabírají mnohem menší zpoždění. 

„Doprava ve městě výrazněji poklesla. U MHD nejezdí jen školní spoje. Řídíme se doporučením ministerstva zdravotnictví nesnižovat počty spojů, protože každá větší koncentrace lidí je za této situace nechtěná. Na druhou stranu to ale někdy znamená, že trolejbusy, autobusy i tramvaje jezdí častěji poloprázdné, někdy až prázdné,“ uvedl plzeňský radní pro dopravu Michal Vozobule.

Jak vyplývá z údajů poskytnutých vedení města plzeňskými dopravními podniky, po každém novém protipandemickém nařízení výrazně ubyde cestujících ve veřejné dopravě. 

„Jakékoli rozvolnění nám rychle vrací lidi do městské dopravy. Po roce s různými protiepidemickými opatřeními se počty cestujících v plzeňské městské hromadné dopravě ještě nevrátily do čísel, jaká byla před prvním omezením loni v březnu,“ řekl Vozobule.

Na začátku března 2020 vozily každý den dopravní podniky v Plzni přes čtvrt milionu cestujících. Loni v dubnu, kdy kvůli opatřením jezdilo úplně nejméně lidí, se čísla pohybovala mezi 60 až 70 tisíci denně.

„To byl obrovský propad. Na podzim jsme překonali hranici 200 tisíc cestujících za den a po vyhlášení dalšího nouzového stavu následoval začátkem října pokles ke 130 tisícům. Před Vánoci jsme se zase dostali k hranici 200 tisíc a začátkem ledna následoval další výrazný úbytek lidí ve veřejné dopravě. To bylo tím, že byl vyhlášený 5. stupeň PES, a dopravu denně využívalo kolem 100 tisíc cestujících,“ vypočítal Vozobule.

V těchto dnech jezdí v Plzni veřejnou dopravou 100 až 150 tisíc cestujících denně.

Autor:
zpět na článek