iDNES.cz

Lávka u Kameňáku dostane víc betonu, za trhliny může počasí a podloží

  9:32
Nestabilní klimatické a geologicky složité podmínky. To jsou podle odborníků důvody, proč se rozestavěná lávka přes silnici mezi Plzní a Třemošnou u Kamenného rybníka začala hýbat a objevily se v ní trhliny. Na stavbu bude proto zapotřebí víc betonu, který konstrukci zpevní.

Rozestavěná lávka u Kamenného rybníka se začala hýbat a objevily se v ní drobné trhliny. Podle odborníků to způsobilo počasí a podloží. | foto: Martin Polívka, MF DNES

Lávka má začít sloužit do konce letošního roku. To znamená zpoždění o několik měsíců proti původnímu plánu.

Stavaři na jaře narazili na problémy, kvůli kterým se práce zpomalily. Zástupci města při prohlídce zjistili neobvyklé pohyby konstrukce a vlásečnicové trhliny. Tím padl plán otevřít lávku už na konci května.

Odborníci z Fakulty stavební ČVUT proto vypracovali posudek stavu lávky. Podle něho jsou komplikace při stavbě důsledkem stavu podloží, ale i počasí s velkými rozdíly teplot.

„Odborníci tři měsíce monitorovali stav lávky. Došli k závěru, že nestandardní pohyby konstrukce a vlásečnicové trhliny, které se na lávce během jara objevily, byly způsobeny nestabilními klimatickými podmínkami v době stavby. V krátkém časovém úseku totiž došlo k teplotním změnám a vysokým srážkovým úhrnům. Navíc je lávka budována v geologicky složitých podmínkách,“ vysvětlil náměstek primátora Pavel Šindelář.

Ten tvrdí, že město udělá vše pro to, aby byla lávka zprovozněna do konce letošního roku.

„Díky monitoringu stavby a konzultacím s odborníky jsme našli nápravná opatření,“ uvedl Pavel Grisník z magistrátu. Nosné pilíře například dostanou přidanou vrstvu betonu.

Tři metry široká a 130 metrů dlouhá lávka přes silnici má zajistit bezpečnost pěších i cyklistů, kteří se pohybují v oblíbené plzeňské rekreační zóně v okolí soustavy boleveckých rybníků.

Stavba lávky souvisí s tím, že Ředitelství silnic a dálnic v místě rozšiřuje silnici mezi Plzní a Třemošnou o jeden jízdní pruh v každém směru. Z frekventované komunikace se tak stane pro chodce a cyklisty výraznější bariéra.

Lávka zajistí, aby nemuseli přecházet a přejíždět silnici nebo železniční trať. Stavba za 25 milionů byla zahájena loni.

Nová lávka přes silnici se hýbe a má trhliny (29. 5. 2020)

29. května 2020

zpět na článek