iDNES.cz

Nová scéna plzeňského divadla dostala unikátní elektroakustický dozvuk

  14:44
S novými možnostmi akustiky vstupuje do další sezony Nová scéna plzeňského Divadla J. K. Tyla. Sál byl totiž vybaven unikátním elektroakustickým řetězcem umělého dozvuku Ambiance renomované francouzské značky L-Acoustics. Jde o vůbec první takto komplexní instalaci na světě. Novinka umožňuje akusticky upravit divadelní sál přímo na míru konkrétnímu žánru i dílu.

Zvukaři v Novém divadle J. K. Tyla v Plzni začnou používat nový zvukový systém s digitálním dozvukem. (8. 9. 2022) | foto: Petr Eret, MAFRA

Na instalaci nové akustiky spolupracoval mezinárodní tým odborníků z Česka, Francie a Anglie. Divák může nyní očekávat výbornou akustiku u činohry, opery, muzikálu a baletu, ale i u velkých filharmonických či symfonických koncertů.

„Jedinečnost systému spočívá také v tom, že umí pracovat s umělci s ozvučením i bez ozvučení. Díky vestavěnému systému dozvuku bude mít divák pocit, že je plně obklopen zvukem z jeviště a hlediště,“ vysvětluje ředitel divadla Martin Otava.

Největší předností podle něho je, že posluchač žádné nazvučení prostoru nevnímá. „Všechno mu zní naprosto přirozeně, jako by byl přímo součástí dění na jevišti,“ doplňuje ředitel.

Nové divadlo v Plzni bude mít lepší akustiku.

Ten o pořízení elektroakustického dozvuku usiloval v uplynulých osmi letech a po celou dobu byl v kontaktu se zřizovatelem divadla, městem Plzní, i se správcem budovy, Obytnou zónou Sylván. Investici 13 milionů korun bez DPH do této moderní technologie schválilo Zastupitelstvo města Plzně v únoru letošního roku, a umožnilo tak divadlu uvolnit potřebnou částku z rezervního fondu divadla.

„Základní stereo systém si můžeme představit jako rovnoramenný trojúhelník, zvuk vychází ze dvou vrcholů a ideální místo pro poslech je pak třetí vrchol trojúhelníku. Tohle krásně funguje doma v obýváku. Pokud ale připravujete akci pro větší publikum, jsme omezeni tím, že diváci nesedí pouze v ideálním středu celého sálu. Prostorový stereo vjem mimo tuto pozici přestává fungovat a diváci na pravé straně by neslyšeli, co se děje na levé. S novým hyperrealistickým systémem však bude mít každý divák přirozený vjem zvuku. Uslyší jednotlivé umělce na pódiu tam, kde je vidí,“ objasňuje systémový inženýr Petr Šťásek.

Další předností nového systému je možnost snadného vytvoření nejrůznějších zvukových efektů. „Například dokážeme vytvořit iluzi, že duch Hamletova otce diváky obchází, a to beze změny barvy či úrovně jeho hlasu,“ doplňuje Otava.

Systém na úpravu prostorové akustiky se skládá z reproduktorů osazených na stěnách a stropě a sítě mikrofonů instalovaných po celé ploše stropu sálu divadla. Hyperrealistický zvuk je zajištěn množstvím reproduktorů umístěných po celé délce jevištního portálu.

Chybí bezbariérový přístup do prvních řad

Nedostatečná akustika byla jedním z problémů spojených s Novým divadlem. „Jsem rád, že i přes prvotní nedůvěru v moderní budovu Nového divadla se nám podařilo vytvořit prostor, do kterého se diváci rádi vrací. K přijmutí nového prostoru jistě přispělo zařízení diváckých prostor komfortním nábytkem, čímž vzniklo zajímavé místo sloužící například k pořádání komorních koncertů, výstav či vernisáží. Dalším krokem, který jistě zlepšil vnímání Nového divadla, je bezesporu osvícené schodiště v hledišti,“ sděluje Otava.

Vyřešit je třeba ještě bezbariérový přístup do prvních řad. Konkrétní návrhy už existují. „Dalším problémem, se kterým bojujeme, jsou nedostačující prostory mimo budovy divadel pro ukládání kulis a v neposlední řadě klimatizace administrativních a provozních prostor,“ říká ředitel.

Akustické vylepšení bude k dispozici už na festival Divadlo, který vypukne příští týden. Pak ho budou moci při svých představeních využít i jednotlivé soubory divadla. Některé věci bude kvůli tomu nutné upravit. „Zvukaři mají spoustu práce i s naším souborem, protože musí zvuk už nazkoušených inscenací rozložit a přizpůsobit,“ říká šéf muzikálového souboru Lumír Olšovský.

Jak nový systém ozvučení vypadá v praxi, budou moci diváci vyzkoušet i při premiérách, které jsou na sezonu naplánovány. K nim patří třeba divadelní adaptace slavného humoristického románu Eduarda Basse Klabzubova jedenáctka, Dvořákova opera Armida, původní český muzikál Kozí válka nebo obnovená premiéra nejslavnější divadelní detektivky všech dob - Past na myši od Agathy Christie. Na plzeňské jeviště se po letech vrátí také legendární Edith - vrabčák z předměstí.

zpět na článek