iDNES.cz

U Plzně opravují polovinu dálničního obchvatu, pak přijde na řadu druhá

  17:22
Motoristé musejí v těchto dnech počítat se složitějším průjezdem po dálničním obchvatu Plzně. V pondělí totiž začala oprava pásu od Černic do Ejpovic ve směru na Prahu, veškerá doprava je v pětikilometrovém úseku převedena na jednu polovinu dálnice.

Pro každý směr jsou zachované dva jízdní pruhy, do zúžených pruhů vlevo je vjezd umožněn pouze vozidlům užším než 2,2 metru, upozorňuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„Na základě značných poruch vozovky byla zpracována diagnostika a následně projektová dokumentace k opravě. Po odfrézování bude posouzen stav podkladních vrstev a stanoven rozsah prací. Po opravě levého dálničního pásu, která právě začala, bude následovat ve stejném rozsahu rekonstrukce pravého pásu. I ten bude opraven letos,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Z harmonogramu prací vyplývá, že do 24. září je plánována oprava pravého pásu, pak se doprava převede na opravenou část, a do 27. října budou dělníci pracovat na silnici, po které se jezdí nyní.

Náklady na opravu vozovky, příkopů, oplocení, poškozených svodidel, protikorozní nátěr na kovových konstrukcích a mostech jsou 430 milionů korun bez DPH.

Aktuálně opravovaný úsek je dlouhý pět kilometrů a silničáři do něj instalovali sloupy s kamerami. „Jsou tam kvůli bezpečnosti, abychom měli neustálý přehled o dění na opravovaném úseku. Úsekové měření rychlosti v místě není,“ objasnil Studecký.

Vedoucí odboru správy dálnic ŘSD Jan Hoření doplnil, že loni stejnou omlazovací kúrou prošla část plzeňského dálničního obchvatu mezi Sulkovem a Šlovicemi.

„Tam stačilo obnovit jen svrchní obrusnou pěticentimetrovou vrstvu. V úseku mezi Černicemi a Ejpovicemi jsou místa, kde se bude řešit také jen horní vrstva, ale někde musíme mnohem hlouběji, vymění se až tři vrstvy,“ řekl Jan Hoření.

Podle odborníků na dopravní stavby se postupem času tvoří v horní vrstvě silnice mikrotrhliny. Když se do nich v zimě dostane voda a zmrzne, trhliny se zvětšují. Aby silničáři zabránili velkým škodám, už po několika málo letech nastříkají na na první pohled nepoškozenou silnici takzvaný mikrokoberec.

Hmota uzavře drobné trhliny a prodlouží životnost povrchu. Pokud to neudělají, trhliny se zvětšují, zasahují stále hlubší vrstvy a ve vozovce vznikají díry. Při opravách takových komunikací pak musejí dělníci jít do hloubky až několika desítek centimetrů a oprava je výrazně dražší, než při výměně pouze svrchní vrstvy vozovky.

Na dálničním obchvatu bude ještě několik dnů trvat omezení v tunelu Valík. V jeho druhém tubusu nyní končí práce na úpravách nezbytných pro zvýšení rychlosti z dosavadních 80 na 100 kilometrů. Přibližně za dva týdny se stane prvním dálničním tunelem v republice, kterým auta začnou jezdit stovkou.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor:
zpět na článek