iDNES.cz

Zklidnění Americké třídy je na spadnutí, rozhodnout se má v únoru

  9:42
Zdá se, že se letos splní dlouhodobý sen zastánců zklidnění provozu v centru Plzně. Zastupitelé města mají o uzavření průjezdu pro automobilovou dopravu mezi Škroupovou a Resslovou ulicí rozhodnout už v únoru. A i když se proti zklidnění Americké postavilo vedení centrálního obvodu, zřejmě záměr získá většinu v samosprávě města.

Zastupitelé Plzně budou o zklidnění automobilového provozu na Americké třídě rozhodovat v únoru. | foto: Petr Eret, MF DNES

Omezení provozu se totiž chystají podpořit i opoziční Piráti nebo zástupci KDU-ČSL. Pokud by tedy chyběly hlasy ve stranách koalice, mohla by opozice jejich výpadek kompenzovat.

Pokud pro zklidnění zvedne ruku alespoň 24 zastupitelů, mohl by se průjezd ulicí omezit už v době letních prázdnin. Úsekem by dál jezdila veřejná doprava a dopravní obsluha. 

Kromě celkového zklidnění provozu v centru Plzně má omezení průjezdu Americkou třídou prospět veřejné dopravě. Trolejbusy a autobusy totiž právě na této ulici často nabírají značná zpoždění.

Náměstek primátora Michal Vozobule  z TOP 09 řekl, že k záměru omezit provoz na Americké třídě už existuje souhlasné stanovisko od dopravní komise. Argumenty pro zklidnění jsou podle něj jasné. Odborníci na dopravu a zástupci dopravních podniků omezení průjezdu doporučovali už před řadou let.

„Nyní chystáme vysvětlovací kampaň, kterou bychom chtěli spustit v nejbližších dnech. Chtěli bychom ukázat, kde jsou výhody toho řešení,“ uvedl Vozobule. Většina zastupitelů koalice ODS, ANO, TOP 09 a ČSSD prý považuje zklidnění Americké za správný krok.

K záměru dala souhlasné stanovisko dopravní komise

Například náměstek primátora Roman Zarzycký z ANO ale zatím nemá jasno, jak bude hlasovat. Tvrdí, že zastupitelé budou mít volné hlasování, kdy bude záležet jenom na jejich vlastním postoji.

„Já osobně byl vždy proti záměru uzavřít Americkou. Ale jako předseda představenstva dopravního podniku respektuji, že zklidnění provozu na Americké ušetří nemalé finanční prostředky za spotřebovanou energii. Vnímám doporučující stanovisko dopravní policie,“ uvedl.

Zarzycký podle svých slov přitom stále neopustil původní názor, že když se dopravní tepna uzavře, může se na ní umrtvit život. „Teď se to ve mně vnitřně pere. Rozhodnu se po poradě v rámci vedení města,“ sdělil.

Předseda plzeňských Pirátů Pavel Šrámek řekl, že je pro uzavření průjezdu částí Americké třídy. „Nevidím důvod, proč ne. A pokud chceme prosazovat využívání veřejné dopravy, tak musíme vytvářet podmínky, aby nejezdila pozdě,“ prohlásil. 

Za den Americkou prodeje zhruba 14,5 tisíce aut

Podle dopravního specialisty Správy veřejného statku města Ondřeje Vohradského zklidnění Americké z ulice odvede tranzitní dopravu, která představuje zhruba 80 procent provozu. Za den tam v obou směrech projede zhruba 14,5 tisíce aut. 

Vohradský řekl, že po omezení by se auta, která po ní projíždí nyní, rozptýlila na silnice v okolí ale také na vzdálenější trasy. Doprava v okolí by podle něj nekolabovala.

O plánu na zklidnění Americké třídy mluví komunální politici v Plzni od devadesátých let. Dokonce tím zdůvodňovali zhruba dvoumiliardovou investici do vybudování kapacitní silnice v ulici U trati.

Část třídy navíc v letech 2008 a 2009 prošla celkovou rekonstrukcí, aby se její podoba přiblížila městskému bulváru. Při rekonstrukci byla Americká zhruba rok zavřená, pro provoz v okolí to neznamenalo zásadní problém.

zpět na článek