iDNES.cz

Přejezd na trati v polích vede odnikud nikam, čeká na stavbu cyklostezky

  17:20
Už několik týdnů na sebe strhává pozornost řidičů přejezd na železniční trati u Poličky na Svitavsku, který není součástí žádné cesty. Nejde však o vtip. Ve skutečnosti má být přejezd součástí zatím neexistující cyklostezky k nedalekému masokombinátu, kde pracují stovky lidí.

Přejezd, který předběhl samotnou stavbu cyklostezky, nainstalovala Správa železnic při nedávné výluce na trati mezi Poličkou a Žďárcem u Skutče.

Starosta Poličky ale dosud neměl tušení, že železničáři už přejezd postavili. „Tyto informace mi nejsou známé,“ neskrýval překvapení Jaroslav Martinů.

Město stavbu dvoukilometrové cyklostezky chystá dlouhé roky. Problémy byly hlavně s výkupy pozemků. Na relativně krátkém úseku stezky podél silnice I/34 z Poličky na Havlíčkův Brod se radnice musela vypořádat se 43 vlastníky, kterým nová cyklostezka protne více než padesát pozemků.

Faktem je, že radnice na křížení cyklostezky s dráhou myslela dlouho dopředu. Před třemi lety při modernizaci železničního přejezdu na hlavní silnici investovala do technologie, která na budoucí cyklostezce zvládne ovládat i přejezd s menšími závorami.

„Železniční přejezd jsme již z pozice města předfinancovali částkou 1,5 milionu z vlastních prostředků souběžně s akcí, kdy se před třemi roky modernizoval železniční přejezd na souběžné hlavní silnici a pro naše město bylo z důvodu finanční úspory výhodné tuto dílčí část s předstihem provést,“ řekl k prvotní investici Martinů.

Stavba cyklostezky měla začít už letos na jaře, nakonec se posune do podzimních měsíců. Náklady se vyšplhají na 16 milionů, z toho 10,5 milionu pokryje dotace Státního fondu dopravní infrastruktury.

U Poličky je i nejkratší trať v republice

Kuriózní přejezd, který zatím vede odnikud nikam, není v regionu výjimkou. V nedalekých Sebranicích v roce 2007 odhalili při oslavách 660 let první písemné zmínky o obci nejkratší železniční trať v Česku. Koleje dlouhé pouze čtyři metry jsou pomníkem nikdy neexistující železniční trati, která měla vést z Prahy do Vídně přes Sebranice.

Agentura Dobrý den z Pelhřimova ji dokonce označila jako nejkratší funkční železniční trať v Česku a je zapsána do České knihy rekordů.

Autor:
zpět na článek