Neplatící řidiči jsou v Pardubicích bez šance, strážníci přešli do ofenzivy

  14:12
Čísla mluví jasně. Pardubická městská policie rozdává čím dál tím více pokut za špatné parkování. Strážníkům k odhalování přestupků pomáhá počasí i moderní technologie.

Ve Smilově ulici se pokuty rozdávají ve velkém. | foto: Milan Zlinský, MF DNES

Pondělí dopoledne. V kulturním domě Hronovická v centru Pardubic začíná cvičení pro malé děti. Najednou si někdo všimne, že pod okny stojí strážníci. Nastává panika a hromadný úprk maminek na ulici. Jde se smlouvat a narychlo dokupovat parkování.

Scénka jen dokresluje fakt, že momentálně se ve středu krajského města nevyplatí odstavovat auto bez parkovací karty či lístku na palubní desce. Platit lze také přes SMS. Bez toho dříve, nebo později, ale spíše dříve, přijde pokuta.

„Počet odhalených přestupků na úseku placeného stání v Pardubicích meziročně stoupá. Mohou za to dva hlavní faktory. Nový parkovací systém v centru města a počasí. Když prší nebo sněží, tak se logicky pokuty dávají špatně. Jenže obojí se v poslední době v Pardubicích děje spíše výjimečně nebo hlavně v noci,“ uvedl mluvčí pardubické městské policie Jiří Sejkora.

Ovšem zásadní změnu znamenají především čipy přímo umístěné na parkovacích místech, které dokážou určit, zda je místo obsazené, nebo ne.

„Díky senzorům víme, která parkovací místa využívají spíše rezidenti a která naopak návštěvníci, jak dlouho je parkovací místo obsazeno či kolik aut se zde během určité doby prostřídalo,“ uvedl dnes už bývalý náměstek primátora Petr Kvaš z ODS, který se o instalaci tří tisíc senzorů zasadil.

Loni se přišlo na 7 990 přestupků

A strážníkům, kterým ostatně v minulosti sám šéfoval, docela usnadnil práci.

„Výhoda parkovacího systému pro nás je v tom, že s jeho použitím výrazně detekujeme lokality, kde nám dochází k přestupkům nejen v místě, ale i v čase. Jsme schopni si lépe určit, na která místa se mají hlídky více zaměřit a kdy,“ uvedl Sejkora s tím, že za růstem počtu pokut může i návrat k „předcovidovým pořádkům“.

„Tady si musíme připomenout duben roku 2020, kdy vláda svým rozhodnutím zrušila nařízení o placeném stání. Zatímco tato informace k lidem dorazila ihned, návrat k povinnosti platit řidiči vstřebávali podstatně déle,“ doplnil.

Z práce strážníků musí mít nutně radost správce městské pokladny. Peníze z pokut totiž nejsou určitě zanedbatelné, navíc jich strážníci a strážnice dokážou získat čím dál více. V roce 2021 za přestupky na úseku placeného stání od ledna do října Městská policie Pardubice uložila pokuty ve výši 879 000 korun za celkem zjištěných 7 990 přestupků.

Za deset měsíců roku 2022 je to pak už 1 383 000 korun při zjištění 11 838 přestupků. „To je o 48 procent nárůst zjištěných přestupků a pak také o 56 procent nárůst uložených pokut,“ řekl Sejkora.

V minulosti si řada řidičů myslela, že uloženou pokutu jen zahodí do koše a bude vyřešeno. To však nyní není dobrý nápad. Každá pokuta je totiž nakonec zaplacena, úředníci jsou nekompromisní.

„Sankcím se nedá uniknout. Ignorovat výzvu za stěračem totiž nic neřeší. Po uplynutí patnáctidenní lhůty k řešení platební příkaz přijde od správního orgánu. Vysoké procento přestupků se proto řidiči snaží vyřešit přímo s námi,“ řekl mluvčí.