Přetáčení mostu na D35 u Uherska jde do finále, dálnice se otevře letos

  10:40
V noci na sobotu stavbaři začali s otáčením druhého křídla dálničního mostu na D35 u Uherska na Pardubicku. Vše se obešlo bez komplikací, dokončení otáčení je naplánovalo na noc na neděli. Řidiči by se po úseku dálnice měli poprvé projet v prosinci letošního roku.

V noci na sobotu stavbaři začali otáčet druhé křídlo dálničního mostu u Uherska. (7. května 2022) | foto: Ředitelství silnic a dálnic

„Otáčení začalo uzavřením koridoru pro železniční dopravu v pátek ve 22:45. Byl přítomen i ministr dopravy Martin Kupka. Mám informaci, že technicky to probíhá v pořádku,“ řekl iDNES.cz mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

ŘSD na svém Twitteru uvedlo, že se podařilo během šesti hodin otočit 21 metrů a na noc na neděli zbývá 6 metrů.

„Podle původního harmonogramu otáčení do finální polohy je rozpočítáno na dnešní noc ze soboty na neděli mezi 24 a 1 hodinou. Uvidíme, samozřejmě to finále oznámíme,“ upřesnil Rýdl.

Uzavření koridoru je domluveno se Správou železnic. Vlaky byly odkloněny na jiné tratě.

Způsob, jakým vzniká dálniční most, který u Uherska přechází šikmo nad železnicí, se v České republice použil poprvé. Běžnější technologií při budování větších mostů je jejich výsun.

Po tragédii ve Studénce ŘSD zvolilo nové řešení. Stavbaři dvě části mostu, které nazývají vahadla, postavili podél trati. Obě otáčejí o zhruba 35 stupňů nad trať a pak je spojí. Most bude mít délku přes 170 metrů. Otáčení prvního křídla v polovině dubna přilákal desítky diváků. Nyní otáčení přihlíželo také několik zvědavců.

ŘSD plánuje dálniční úsek otevřít na konci letošního roku. „Je to pro nás závazný termín. Práce je tak opravdu hodně, ale v druhé polovině prosince ho chceme pustit do plného provozu,“ přislíbil Rýdl.

V průběhu října by ŘSD rádo stavbu dálnice ukázalo veřejnosti a udělalo na úseku den otevřených dveří.

Dálnice D35 povede v místě opěr asi 11 metrů nad nynějším terénem tak, aby byla dodržena podjezdná výška železniční tratě. Konstrukci bude tvořit střední komorový nosník o třech polích s rozpětím 50, 72 a 50 metrů s dobetonovanou horní deskou mostovky. Části mostu se zatím budují na obou stranách frekventované trati, ve finále se spojí otočením nad kolejištěm.

Otáčení prvního křídla dálničního mostu sledovaly desítky lidí.

Autor: