iDNES.cz

Přípravu obchvatu Pardubic dál brzdí spory o pozemky

  8:08,  aktualizováno  15:13
Rozdílná výše cen za pozemky je stále hlavní překážkou pro další přípravu budování severovýchodního obchvatu Pardubic. Stavět by se přitom měl začít v příštím roce.

Obchvat má vyústit na kruhový objezd v části Dubina, který se nachází v sousedství pardubické věznice. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Spor o výši náhrady za dotčené polnosti mezi sebou vedou nespokojení majitelé a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To už se od konce roku 2017 dohodlo na odkupu potřebných pozemků s většinou majitelů.

„Máme vykoupeno 85 % pozemků, což už je téměř vše, jelikož vypořádání se státními organizacemi si necháváme na konec. Bohužel je tam skupina čtyř vlastníků, která nás dala k soudu za předložený návrh kupní smlouvy. Na rozhodnutí soudu pak závisí dalších zhruba 14 vlastníků, kteří čekají, jak to dopadne,“ prohlásil šéf pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

S těmito majiteli je vedeno vyvlastnění, jelikož v zákonné lhůtě odmítli nabídku ŘSD. Jedním z těch, kteří nechtějí přistoupit k ceně navržené ŘSD, a naopak se brání žalobou, je i Jan Jošt.

Pardubický majitel realitní kanceláře odmítá částku, kterou určily již tři zpracované znalecké posudky. Podle Jošta to bylo tím, že od sebe znalci opisovali, na což má prý důkazy. „Není možné, aby se dopustili stejné chyby. Je to lež a manipulace s daty,“ prohlásil Jošt při zatím posledním soudním líčení. Proto vznikl ještě čtvrtý posudek, který předložil znalec najatý nespokojenými vlastníky, přičemž došel ke zcela jiné (a zásadně vyšší) sumě.

S tímto posudkem, který výslednými čísly „vybočuje“ v Joštův prospěch, však nesouhlasí ŘSD. „Je neúplný, netransparentní a nepřezkoumatelný,“ uvedla právní zástupkyně ŘSD Ivana Saňáková.

Advokát Jan Najman, zastupující nespokojené majitele před soudem, prohlásil, že jeho klienti nechtějí čelit vyvlastnění, ale jejich cílem je dosažení objektivní ceny. Soudkyni pak předložil složku s 38 obdobnými případy z pardubického regionu, v nichž je podle jejich postoje cena spočítána správným způsobem. Obě strany také čekaly na rozhodnutí vyvlastňovacího úřadu, který se záležitostí rozdílných posudků zabýval. 

„Vyvlastňovací úřad 18. 12. 2019 vyzval Ing. Jošta (tedy jeho právního zástupce JUDr. Najmana) k předložení znaleckého posudku za účelem stanovení výše náhrady za vyvlastnění, který bude v souladu se zákonnými ustanoveními a stanovil k tomu lhůtu do 30. 1. 2020,“ uvedla Hana Jarolímová z úseku výstavby pardubické pobočky ŘSD.

Jošt chce ale docílit toho, aby soud určil nezávislého znalce, který dojde k částce, jež si následně obhájí přímo před oběma stranami v soudní síni. Takový postup se však zdá nereálný. Jošt tvrdí, že pokud by tento „neutrální“ znalec dospěl také ke stejné částce, kterou nyní odmítá, rozhodnutí by se podřídil a svůj jediný pozemek v blízkosti okružní křižovatky na Dubině prodal.

U soudu byl i Holeček

Na průběh veřejného líčení se k soudu přišel podívat i další známý podnikatel Miloš Holeček, který své podíly na dotčených pozemcích odprodal silničářům již dříve.

Nicméně do přípravy se ještě vložil tím, že v prosinci podal odvolání proti vydanému stavebnímu povolení, které tak nemohlo nabýt právní moci. V odvolání si stěžuje třeba na údajnou neplatnost územního rozhodnutí.

„To je v platnosti, neboť bylo vydáno stavební povolení pro drážní objekty s nabytím právní moci Drážního úřadu. Bude to tedy řešit odvolací orgán,“ dodala Jarolímová z ŘSD.

Zdlouhavou přípravu dlouhodobě kritizuje primátor Pardubic Martin Charvát, který vinu za průtahy přičítá vyvlastňovaným majitelům. „Parta spekulantů už poněkolikáté zablokovala řízení kolem obchvatu. Dostali jsme se do fáze, kdy civilní soudy zasáhly na jejich žádost, a tak se vše odkládá,“ postěžoval si nedávno Charvát.

Obchvat dlouhý 4,2 km je součástí silnice I/36, jež není zařazena na seznam staveb, na které se vztahuje novela zákona 416 o urychlení dopravní infrastruktury. Tam se řadí výhradně dálnice a několik vybraných silnic I. tříd. Součástí zákona je i tzv. mezitimní držba, která umožňuje stavět i na pozemcích, které zatím ŘSD z různých důvodů nepatří. Nová spojnice mezi Trnovou a Dubinou má tak smůlu.

„Buď se změní zákon, nebo vlastníky přesvědčíme a v roce 2021 stavbu zahájíme,“ podotkl šéf silničářů Vebr.

Že je stávající průjezd městem po I/36 přes rychlodráhu a kolem vlakového nádraží neúnosný, si na ŘSD uvědomují. „Je to pro Pardubice největší trápení. Dokud obchvat nebude, auta budou projíždět centrem po Hlaváčově a Labské, které dnes tvoří obchvatovou komunikaci, což je šílené,“ dodal Vebr.

Autor:
zpět na článek