VIDEO: Lisy sunou most nad hladinu Labe, kvůli normám mu museli zatopit

  15:36
S pomocí lisů vysunují dělníci nad Labe u Přelouče konstrukci mostu, který spojí obce Valy a Mělice. Pokud vše půjde hladce, oba břehy překlene za čtrnáct hodin. První 170tunovou část ocelové konstrukce vysunuli na provizorní podpěry z mělické na valskou stranu.

V devět hodin se třicítka dělníků rozmístila podél modré 62 metrů dlouhé konstrukce, která se po šestnácticentimetrových krůčcích na teflonových deskách posouvá vpřed.

Dělníci desky nosí dopředu, aby těžký „ocelový vlak“ měl pod sebou neustále koleje. 

„Není to ocel po oceli, navíc teflon má nízký koeficient tření, takže to dobře klouže,“ říká stavbyvedoucí Staveb mostů Praha Milan Vrabec.

Stavebníci musí první část mostu vysunout na 70 metrů rychlostí šest až sedm metrů za hodinu.

Na pilíři jsou krakorce, kam dělníci upevnili duté lisy, které spojili s táhly. Za ně tyto lisy celou konstrukci táhnou vždy po šestnácti centimetrech.

„Chceme se dostat nad vodu, abychom uvolnili místo pro výstavbu další části nosné konstrukce, která začne okamžitě, jakmile bude ta první nad řekou,“ popisuje Vrabec.

Most se bude posouvat pouze během dne, proto se konstrukce dostane na druhý břeh v sobotu. 

Příští týden se začnou navážet další díly na právě vysouvanou část. Pak bude následovat druhý výsun, který potáhne novou i vysunutou část mostu do finální polohy. Na konstrukci přijde ještě mostní oblouk, v nejvyšším místě vzepětí bude mít patnáct metrů.

Na mostě stavební ruch neutichne ani v zimě. 

Valský most v číslech

  • 16 - o tolik centimetrů se vždy v jednom cyklu most posune
  • 170 - tolik tun má vysouvaný most
  • 62 - tolik metrů měří 
  • 194 - tolik metrů celkově měří všechny díly dohromady
  • 15 - tolik metrů bude mít most ve svém nejvyšším bodu
  • 258 - na tolik milionů korun nový most přijde

„Jedeme nonstop, vzhledem k počasí musíme konstrukci zateplovat, abychom mohli technologicky provádět operace, které jsou potřebné. A pojedeme i přes svátky,“ řekl Vrabec.

Když stavbaři připravovali první část mostu k vysunutí, uzavřeli se s ní do provizorního stanu, který vytápěli třeba kvůli předepsaným nátěrům nebo sváření na deset stupňů Celsia.

„Když mrzne, musíme topit i přes noc,“ říká Vrabec.

Práce zatím probíhají podle harmonogramu, most by měl být otevřený v červnu 2020. „Celkové náklady jsou 258 milionů korun,“ řekl zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Aby bylo možné nový most používat pro silniční dopravu i jako spojení obou břehů pro pěší a cyklisty, budou následovat práce na nové silnici na předpolích s opěrnými zdmi a odvodněním, chodníky, osvětlením na mostě i obou březích a dalšími úpravami.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz