Most v Chocni si musí na modernizaci počkat, místo oprav začaly spory

  13:20
Už loni Pardubický kraj oznámil, že letos opraví pro Choceň klíčový most přes Tichou Orlici. Ovšem výběrové řízení nakonec zrušil. Nyní tak sice Choceň nečekají kolony, až se však most začne opravovat příští rok, kvůli otevření nového úseku D35 budou potíže s dopravou o to větší.

Zástup čekajících aut na mostě před okružní křižovatkou je poměrně častým obrázkem. | foto: Martin Švec

Vyjeté koleje, popraskaný asfalt i chodníky či zrezivělé zábradlí. Stav klíčového choceňského mostu je na první pohled již velmi špatný a jeho oprava je nezbytná. Lépe na tom ale není i méně viditelná část ve spodní konstrukci mostu, který byl postaven v roce 1985.

Modernizace mostu na silnici II/317, po kterém projede denně v průměru přes devět tisíc vozidel, má trvat přibližně půl roku. Aby se letos stihla, musela by začít v březnu či dubnu, což se nestalo. Za vše mohou komplikace při výběrovém řízení.

Soutěž na opravu přitom Pardubický kraj zahájil již loni v říjnu a na začátku prosince dostal nabídky. Práce odhadl na více než 28 milionů korun bez daně. Na opravu chtěl využít 16,5 milionu korun z evropských fondů. Tendr ale uzavřen nebyl, ačkoliv kraj v únoru avizoval, že zhotovitele vybral.

„V rámci výběrového řízení byla jako ekonomicky nejvýhodnější vybrána nabídka v částce 36 milionů korun včetně daně při délce stavby 198 dní,“ uvedl tehdy náměstek hejtmana pro investice Roman Línek.

Nejvýhodnější nabídku podala firma Eurovia, kterou kraj na konci března vyzval k podpisu smlouvy, což však firma neučinila. „Místo uzavření smlouvy zaslal vybraný dodavatel 4. 4. 2022 dopis, ve kterém se odkazuje na probíhající konflikt na Ukrajině a s tím spojený nárůst cen materiálu, nedostatek pracovních sil a na – dle jeho názoru – rozpory v projektové dokumentaci,“ uvedli krajští úředníci v důvodové zprávě pro krajské radní.

„Vyvstal problém s nezpůsobilostí střední podpěry, takže to vypadá, že se akce bude soutěžit znovu. Náklady na opravu podpěry jsou větší, takže by to neprošlo z hlediska zákona,“ uvedl nedávno ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Další zájemce kraj oslovit nemohl kvůli lhůtě

Chyby v zadání zakázky ale podle kraje nejsou. Eurovia ustoupit odmítla, a tak ji kraj z tendru vyloučil. „V tuto chvíli nemáme k dispozici oficiální zprávu o našem vyloučení ze zadávacího řízení na veřejnou zakázku, ani o zrušení uvedeného řízení, proto se k dané věci nemůžeme detailně vyjadřovat,“ uvedla mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková.

Oslovit další zájemce v pořadí kraj nemohl, protože zadávací lhůty už uplynula. Až kraj vypíše novou zakázku, hodlá se Eurovia přihlásit znovu.

„Pokud bude toto výběrové řízení podruhé vyhlášeno, zúčastníme se jej. Máme zájem a zkušenosti modernizaci mostu v Chocni realizovat,“ dodala mluvčí.

Oprava zahrnuje demolici mostního svršku, odstranění vrstev vozovky, chodníkové římsy včetně zábradlí, výměnu izolace mostu a vyrovnávací betonové desky.

Most bývá často zatížen stojící dopravou. Po jeho obou stranách jsou okružní křižovatky, které zejména ve špičkách způsobují, že provoz po mostě není plynulý. Konstrukci pak zatěžkávají pomalu popojíždějící či zcela zastavená auta, kamiony či autobusy, které na mostě čekají na uvolnění místa na „kruhácích“.

Most zároveň slouží pro oboustranný pohyb chodců. Ti mohli kdysi využívat také pár metrů vzdálený starší most, který stál blíže zámku. Jeho podpěra v korytu řeky ale byla při velkých povodních v roce 1997 poškozena, a tak musel být stržen.

Mapy poskytuje freytag & berndt. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost také vytváří knižní sérii Toulavá kamera s tipy na výlety po celém Česku, která je ideálním dárkem pro obdivovatele krás naší vlasti.

Autor: