Dopravní podnik musí změnit odbavovací systém, v mezidobí se čekají obtíže

  9:24
Pardubický dopravní podnik čeká jedna z nejnáročnějších akcí v jeho historii. Během pár týdnů musí ve všech vozech změnit odbavovací systém. Během akce za 30 milionů se pasažéři musejí připravit na přechodné problémy, které se mohou dotknout i jejich peněženky.

V roce 2006 pardubický dopravní podnik zaváděl nový odbavovací systém. Ten je ovšem po letech už nevyhovující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Nejmodernější odbavovací systém, který bude akceptovat i platby kreditkami či mobilem, musí fungovat do půlky června. Jinak Evropská unie nepošle slíbených 25 milionů ze třicetimilionové ceny celé investice.

„Hoří nám koudel. Musíme vše zvládnout do 16. června, kdy končí lhůta pro čerpání dotace. Máme v plánu systém změnit u všech vozů během února a března. Bude to logisticky hodně náročné,“ uvedl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán s tím, že „přestrojení“ jednoho vozu bude trvat relativně dlouho. 

„Například v jednom jediném trolejbuse bude třeba vyměnit na 650 metrů kabelů,“ doplnil.

Lidé si označených vozů s novým systémem budou na ulicích všímat nejdříve během jarních prázdnin, které začínají v půlce února.

„Do té doby budeme vozy měnit do skladu. To nám trochu uleví. Ale problémům s fungováním dvou systémů najednou se ani tak vyhnout nedokážeme,“ přiznal Pelikán.

Ty se ve finále mohou promítnout i tak, že lidé v některých případech zaplatí za jízdné více, než jsou zvyklí. Potíže budou třeba u slev při přestupu. 

„Když první část jízdy pojede zákazník ve voze se starým systémem a na druhou část už přijede spoj s novým softwarem, tak uplatnit slevu logicky nepůjde,“ uvedl člen představenstva dopravního podniku Petr Netolický.

Podle cestujících se některé cesty prodraží

Právě na jeho hlavu i na tu Tomáše Pelikána směřuje kritika Jana Řeháčka z Klubu přátel Pardubicka. Podle něj se některé cesty prodraží až o stovky procent. 

„Pokud cestuji nyní třeba o víkendu tři zastávky jedním spojem a poté přestoupím na další spoj MHD, zaplatím za jízdné 7 korun. Jelikož však v době přechodného období nebudu moct pro úhradu jízdného ve vozech s novým odbavovacím systémem svou Pardubickou kartu použít, zaplatím na jízdném v podobě papírových jízdenek 32 korun,“ uvedl Jan Řeháček s tím, že vedení firmy lidi informuje nedostatečně.

Podle zástupců podniku sice taková možnost může nastat, ale měla by být zcela výjimečná. 

„Například držitelé časových jízdenek problémy nepocítí. Tam vše bude fungovat jako dosud. Tyto potíže tak mohou nastat jen u svátečních uživatelů MHD a ještě ve chvíli, kdy budou mít smůlu a při přechodném období dorazí spoje s odlišným systémem. Spoje budou označeny, každý bude vědět, jaký systém je ve voze, který přijel na zastávku,“ uvedl Netolický. 

Pandemie výměně nahrává

„Bohužel to jinak udělat neumíme. Není možné přestrojit 130 vozů za noc,“ doplnil Pelikán s tím, že Pardubické karty ale budou normálně fungovat a děti s nimi mohou například dál platit obědy ve škole a podobně.

Ideální by bylo měnit systém třeba během letních prázdnin, kdy je obvykle o MHD menší zájem. Ale o tuto možnost podnik přišel kvůli problémům se soutěží na dodavatele nového systému. „Museli jsme soutěž dělat dvakrát, řešil ji i Úřad pro hospodářskou soutěž. Dostali jsme se do skluzu, nyní už čekat nemůžeme,“ uvedl Pelikán.

Z tohoto pohledu je vlastně výhodou, že v době pandemie jezdí ve spojích mnohem méně lidí než obvykle. Nyní například nic nenasvědčuje tomu, že by se děti z vyšších ročníků základních škol či studenti středních škol v dohledné době vrátili do lavic. 

„Pravda je, že celkově nepříznivá hygienická situace nám v tomto hraje do karet. Lidí jezdí o poznání méně. Třeba v listopadu to byl propad oproti listopadu 2019 o 60 procent,“ dodal Pelikán.