ANALÝZA: Pardubická koalice vznikla v bolestech a v nich také pokračuje

  9:42
Pardubičtí radní z koalice ANO, ODS, Sdružení pro Pardubice, ČSSD a KDU-ČSL mají za sebou první rok vlády. Zatím se politikům podařilo naštvat většinu řidičů změnami v parkování a také prosadit opravu Letního stadionu. Nejvíce času však tráví péčí o Dynamo Pardubice.

Vyjednávací tým lídrů. Zleva stojí primátor Martin Charvát (ANO), Ludmila Ministrová (KpP), Tomáš Pelikán (SPP), Jakub Rychtecký (ČSSD) a Karel Haas (ODS). | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Primátor Martin Charvát po komunálních volbách projevil talent diplomata a po dlouhých debatách dokázal dát dohromady početně velmi silnou, byť názorově hodně barevnou koalici. Ta má za sebou první rok vládnutí a analýza MF DNES popisuje, jak se radním ve správě Pardubic dařilo.

Co se povedlo

Za největší vítězství hlavně nejsilnějšího člena koalice, hnutí ANO, je nutné považovat prosazení opravy Letního stadionu za více než půl miliardy.

„Byl to jeden z klíčových bodů našeho volebního programu,“ uvedl šéf zastupitelského klubu ANO Jan Hrabal.

Ožehavý bod však prošel zastupitelstvem za notného příspěvku opozice, protože druhá nejsilnější strana na radnici ODS nechtěla rekonstrukci podpořit. Navíc jednání s ANO byla natolik tvrdá, že jistě zanechala mnoho šrámů na pevnosti koalice.

Za dílčí úspěch lze také označit i přípravu obnovy Automatických mlýnů ve spolupráci města, kraje a soukromých vlastníků či zisk bývalého vojenského prostoru Červeňák

„Probíhá revitalizace sídlišť, oprava sportovišť u škol, obnova odborných učeben, příprava opravy Zámečku a hlavně se daří udržet Pardubice jako bezpečné město,“ doplnil radní Vít Ulrych z Koalice pro Pardubice, která se také při těžkých povolebních vyjednáváních víceméně rozpadla.

Co se nepovedlo

Sám primátor a lídr hnutí ANO Martin Charvát musel nedávno připustit, že silně drhne příprava stavby autobusových terminálů. Alespoň trochu vpřed se s vypětím všech sil sune ten, kterému dali politici jméno B, ovšem ten, který má stát na druhé straně kolejiště nedaleko Dukly, se hned tak stavět nebude. 

Politici ho dokonce už vyřadili ze šuplíku projektů, na které chtějí v nejbližších letech získat dotace z Unie. Tento fakt zřejmě stál i za největší personální změnou na radnici, kdy se primátor Charvát nečekaně rozhodl zbavit své stranické kolegyně Heleny Dvořáčkové jako náměstkyně.

Jelikož hnutí ANO vládne i na celostátní úrovni, řada lidí si myslela, že se pohne příprava stavby severovýchodního obchvatu města. To se však neděje a situace v ulicích je čím dál horší, byť to radniční koalice může ovlivnit jen omezeně.

Opoziční politici upozorňují i na schodkový rozpočet a celkově menší hospodárnost.

„Odborníci nám silně doporučují posílit provozní střídmost města, jinak hrozí rychlé zhoršování finanční kondice radnice,“ uvedl volební lídr ODS Karel Haas, který však nakonec skončil mimo vládnoucí koalici, byť v modré straně zůstal.

Co vyvolalo emoce

Během roku se v Pardubicích jednoznačně nejvíce mluvilo o dvou tématech - o parkování a hokeji. První měl na starosti náměstek primátora Petr Kvaš z ODS a do díla se pustil s maximálním úsilím. Radní dramaticky zvedli ceny parkovného, které si nyní nezadají ani s Prahou. 

Navíc omezili části lidí možnost získat parkovací karty a vyslali do ulic strážníky, kteří vše tvrdě kontrolují. Samostatným tématem je pak parkování u nádraží, ze kterého je každé ráno pro stovky lidí horor. Někteří lidé, hlavně rezidenti, si změny pochvalují, valná většina je však naštvaná. Navíc změny zhoršily situaci na těch místech, které s placenou zónou sousedí.

Dalším evergreenem je pak Dynamo Pardubice, které se celou sezonu plácá na posledním místě tabulky a navíc je v těžké ekonomické situaci. Radní se proto rozhodli během závěru sezony najít strategického partnera klubu. Sami však už přiznávají, že jejich původní plán je hodně mimo realitu. 

„Museli jsme odložit rozhodnutí, jak budeme v soutěži pokračovat. Ukázalo se, že jsme vyrazili špatným směrem,“ uvedl člen výběrové komise a lídr Pardubáků František Brendl.