iDNES.cz

Přivaděče k D35 se kraji prodraží, už nyní chybí miliarda korun

  18:16
Plánované přivaděče k dálnici D35 vyjdou na více peněz, než kolik na ně má Pardubický kraj slíbeno od státu. Některé stavby tak možná doznají úprav.

Stavba D35 u Časů. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Před třemi lety podepsali zástupci kraje a státu aktualizaci memoranda, podle kterého dostane Pardubický kraj na vybudování přivaděčů k dálnici D35 dotaci ve výši 2,7 miliardy korun. 

Z ní má zaplatit jak projekční přípravu, tak následnou stavbu. Už nyní je ale jasné, že garantovaná výše financí nebude kraji stačit. Podle nových odhadů nákladů se rozpočet většiny jednotlivých akcí zvýšil, takže momentálně celková suma dosahuje již téměř částky 3,75 miliardy.

„Zásadní velké peníze přijdou v letech 2021 až 2023. My těch 2,7 miliardy na účtu nemáme. Jsou dojednané v rámci rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a stát se zavázal, že je v jednotlivých letech poskytne. V tuto chvíli není čerpání dramaticky opožděné, ale může se tak stát, pokud se včas nedotáhnou správní řízení a výkupy,“ řekl hejtman Martin Netolický (ČSSD).

Z osmi staveb, které kraj řadí mezi přivaděče, se nejvíce zvedly odhadované náklady u napojení silnice II/312 na dálniční křižovatku u Vysokého Mýta. Tato více než dvanáct kilometrů dlouhá stavba zahrnuje i obchvat Chocně a má být jednoznačně nejdražší. Stanovená limitní výše dotace je 1,2 miliardy, ale kraj náklady nově odhadl na více než 1,85 miliardy.

Kdy chce kraj stavět přivaděče

1. propojení D35 a I/35 (s obchvatem Rokytna): 2021 až 2022 

2. přeložka II/322 Černá za Bory -Dašice: 2022 až 2023 

3. napojení II/322 na D35 (obchvat Dašic): 2021 až 2022 

4. napojení II/312 na D35 MÚK Vysoké Mýto-západ (s obchvatem Chocně): 2025 až 2027

5. modernizace II/312 Choceň -České Libchavy: 2021 až 2022 

6. modernizace II/312 České Libchavy - Žamberk: 2022 až 2022 

7. modernizace II/360 Ústí nad Orlicí - Litomyšl: 2021 až 2022 

8. modernizace II/358 Litomyšl -Česká Třebová: 2019 až 2020

Zatím se kraj pustil do časově a finančně méně náročných akcí (označovaných jako modernizace), jejichž příprava je ve srovnání s novostavbami na zelené louce jednodušší. To se týká opravy silnice mezi Českou Třebovou a Litomyšlí, která skončí letos. 

Nákladnější projekty (obchvat Dašic a Rokytna) mají k zahájení stavby stále daleko. Přitom jsou z hlediska důležitosti na prvním místě, jelikož se napojují na již budované části D35.

Konkrétně u Rokytna kraj teprve v červenci získal pravomocné územní rozhodnutí, které očekával v lednu 2019. Dálnice se u obce otevře podle nynějších předpokladů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) již koncem příštího roku. 

Podle harmonogramu Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS PK) se má obchvat budovat od května 2021 do prosince 2022. Realita však může být zcela jiná. „Toto je nejoptimističtější varianta,“ připustil šéf SÚS Miroslav Němec, když se vyjadřoval k termínům staveb, jejichž výstavba „hoří“ nejvíce.

V případě obchvatu Dašic je příprava dále, ale také se potýká s problémy, které jmenoval hejtman. Krajští silničáři sice mají delší dobu platné územní rozhodnutí, ale nemohou se dohodnout se zemědělci na odkupu potřebných pozemků. 

Podle kraje byl přitom návrh cen velkorysý. Za metr čtvereční polností nabízeli silničáři 200 korun. Jenže společnost Loučná-Dašice požadovala 500 Kč, na což kraj nepřistoupí, a tak vše spěje k podání žádosti o vyvlastnění. To může přípravu zase dost pozdržet. Vyvlastnění navíc bude řešit Královéhradecký kraj, a to kvůli možné podjatosti.

Situaci nijak nepomůže ani nedávno přijatá novela zákona č. 416, která má urychlit přípravu dálnic či železnic o několik let. Jenže silnic II. a III. tříd, které spravují a staví kraje, se legislativní novinky netýkají.

„Je to fatální problém. Úpravy jsou super, ale nevztahují se na nás. Proto je pro nás novela bezzubá,“ podotkl Netolický.

Autor:
zpět na článek