Provozovatelé koloběžek v Pardubicích: Vše je v pořádku, potřebujeme víc míst

  8:36
Na začátku jara se v Pardubicích vyhrotily spory mezi některými politiky a firmami, které lidem půjčují elektrokoloběžky.Podle zástupců společností Lime a Bolt vše až na výjimky funguje, tak jak má.

V Pardubicích jsou dva provozovatelé elektrokoloběžek, společnosti Bolt a Lime jich mají dohromady kolem čtyř stovek. | foto: Kryštof Ženatý, MF DNES

Pro jednoho super možnost levné dopravy po městě, pro druhého nebezpečně rychlé vozidlo na chodníku, které ještě navíc dost často blokuje komunikaci nebo podchod.

Sdílené koloběžky v posledních týdnech vyvolaly v Pardubicích dost emocí. Asi nejvíce v městském obvodě pět, kde tamnímu starostovi Jiřímu Rejdovi došla trpělivost s pohozenými stroji.

„Ty koloběžky, které jsou pohozené či odstavené mimo vyhrazená místa, svážíme k nám na úřad. Lidé je nechávají na velmi nebezpečných místech včetně prostranství před školkami. Firmy si pro ně přijedou třeba až za tři týdny. Podobně ‚‚rychle‘ bohužel sváží i odstavené koloběžky na místa, kde mají stát. To je celý problém,“ uvedl Rejda.

Ovšem sami provozovatelé zmíněné služby vidí problém diametrálně jinak. Dokonce by někdo po přečtení jejich vyjádření mohl nabýt dojmu, že situace v ulicích se blíží ideálu.

„S magistrátem máme dlouhodobě dobré vztahy, nedávno jsme se dohodli na viditelnějším označení parkovacích míst pro sdílené koloběžky,“ uvedla za firmu Bolt Lucie Krahulcová, která však spory v pátém obvodě potvrdila.

„Dobré vztahy se snažíme udržovat i s radnicemi, a proto nás velmi mrzí, že se situace na Dukle vyostřila natolik, že dokonce došlo na sbírání koloběžek v ulicích ze strany veřejnosti, což je samozřejmě nezákonné. Budeme nadále dělat vše pro to, abychom společně se samosprávou našli to nejlepší řešení ve prospěch Pardubic,“ doplnila.

Zamykání koloběžek do garáže se týká i druhé firmy, která v krajském městě stroje půjčuje, Lime. Podle jejího zástupce Václava Petra za špatné odstavení může spíše vybití koloběžky než zlý úmysl jezdce. A za poměrně častým odstavením stroje někde na cyklostezce nebo v podjezdu vidí hlavně to, že ve městě není dostatek legálních odstavných ploch.

„Svoz koloběžek děláme ve dvou případech. Prvním je ten, kdy kapacita baterie klesne pod 20 procent, a druhý je tehdy, kdy je koloběžka zanechaná mimo parkovací místo. Nedostatek parkovacích míst má za následek i to, že uživateli dojde baterie dřív, než stačí dojet do konečné destinace, a koloběžku nechá tam, kde nemá, protože nemá kde jinde zaparkovat,“ uvedl Petr.

Místa před supermarkety si musí dojednat provozovatelé s obchodními řetězci

Zástupci obou firem by si tedy přáli, aby v Pardubicích bylo více míst určených pro odložení koloběžek. Ovšem na to politici už nechtějí slyšet.

„Za sebe jasně říkám, že na Dukle nepřibude ani jedno jediné nové stanoviště,“ uvedl starosta Rejda. Podle náměstka primátora Kvaše si zase firmy nejsou schopny domluvit nová místa na soukromých pozemcích před supermarkety.

„Je to pro ně práce, tak jednají jen s městem,“ řekl Kvaš, ale dodal, že by v dohledné době mělo přibýt ve městě legálních parkovišť.

Nabízí se také otázka, jak by firmy měly trestat ty, kteří opakovaně koloběžky odkládají špatně. Podle zástupců firem se to vlastně už děje.

„Pokud ji jezdec pohodí mimo místo určené k parkování, nepřestane se mu z karty odečítat poplatek za každou minutu jízdy. Nezodpovědné jednání ho tedy přijde draho, a pokud se ze strany uživatele opakuje, můžeme zablokovat jeho uživatelský účet,“ uvedla Krahulcová.

Nicméně se zdá, že obě strany se snaží najít nějakou rozumnou dohodu na tom, aby se sdílené koloběžky staly bezpečnou a využívanou součástí dopravy ve městě.

„Vedení města je progresivní, pan náměstek Kvaš mikromobilitu využívá a věřím, že společně najdeme řešení, jak Pardubickým vytvořit moderní mikromobilitní prostředí,“ dodal Petr z Lime s tím, že jen za loňských šest měsíců provozu v Pardubicích 13 tisíc uživatelů uskutečnilo aspoň jednu jízdu na jejich stroji.