Cestující budou vozit noví autobusoví dopravci, všude bude wi-fi i nabíječka

  7:28
Zástupci Pardubického kraje podepsali smlouvy s pěti dopravci, kteří budou dalších deset let zajišťovat autobusovou dopravu v regionu. Zakázku za celkem 6,745 miliardy korun kraj soutěžil nadvakrát. Podle podmínek smluv by dopravci měli začít jezdit příští rok v červnu, kraj chce jejich příchod urychlit.

Společnost ICOM Transport prostřednictvím své dceřiné společnosti ČSAD Ústí nad Orlicí v tendru neuspěla. | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Cestující v autobusech v Pardubickém kraji začnou vozit jiní dopravci, všechny vozy budou klimatizované a nízkopodlažní. K dispozici by mělo být všude wi-fi i USB nabíjení. Vyplývá to ze smluv, který kraj nyní uzavřel s dopravci na zajištění obslužnosti v osmi oblastech regionu.

Jedinou otázkou je, kdy přesně noví dopravci vyjedou. Původně to mělo být letos v prosinci, ale vzhledem k čekání na verdikt antimonopolního úřadu se nepodařilo smlouvy podepsat včas a dopravci mají povinnost vyjet poprvé až při změně jízdního řádu v červnu příštího roku. 

Pardubický kraj ale nechce tak dlouho čekat. V rámci provizoria si totiž nyní objednává autobusy na přechodnou dobu, a tudíž za relativně velké peníze. Konkrétně od loňského července do konce letošního prosince zaplatí o 94 milionů korun více, než kdyby první soutěž dotáhl do konce. Proto je logické, že se bude snažit příchod nových a podstatně levnějších dopravců urychlit. 

„Naplánovaný prosincový termín je z důvodu neustálého prodlužování a odvolávání firem ohrožen, a proto budeme intenzivně jednat s novými dopravci o tom, kdy je z jejich pohledu reálný termín zahájení provozu,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš (ODS).

Start v červnu 2022? Dohoda může být jiná

Společnost BL14 zatím předpokládá, že bude zajišťovat autobusovou dopravní obslužnost na východě Pardubického kraje od 12. června roku 2022 do června roku 2032. 

„Samozřejmě že se smluvní strany mohou ještě shodnout na nějaké nestandardní variantě, ale v tuto chvíli žádnou podobnou informaci nemám,“ uvedl po podpisu smluv za skupinu BusLine konzultant Radovan Vrátný.

Tendr na zajištění dopravní obslužnosti na dalších deset let přinesl výsledky, které překopají stávající pořádky. Výběrové řízení bylo rozděleno na osm jednotlivých oblastí. 

Na Jevíčsku, Litomyšlsku, Lanškrounsku a Orlickoústecku zvítězilo sdružení firem BusLine LK a BL14, které nabídlo suverénně nejnižší ceny. Přeloučsko bude zajišťovat společnost Umbrella Coach & Buses, Poličsko pak společnost ZDAR. Na Chrudimsku bude i nadále jezdit Arriva Východní Čechy a Holicko zajistí firma Car-Tour.

Mezi nabídkami jsou poměrně velké rozdíly. Na Jevíčsku bude kraj platit za jeden ujetý kilometr 32,94 Kč, naopak na Chrudimsku 37,58 Kč.

Oba dosavadní hlavní dopravci utrpěli velké ztráty. Zatímco Arriva Východní Čechy si podržela alespoň Chrudimsko, ČSAD Ústí nad Orlicí, patřící do koncernu ICOM Transport, nemá nic a jeho řidiče už lanaří úspěšnější dopravci. 

Vyhlášení výsledku tendru a podepsání smluv předcházely velké komplikace podobně jako i v jiných částech země. Soutěž narážela na námitky konkurenčních firem, které se k zakázce nedostaly.

První soutěž, v níž bodovaly Arriva Východní Čechy a ČSAD Ústí nad Orlicí, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) loni zrušil. Nelíbily se mu požadavky kraje, které v soutěži omezily okruh potenciálních zájemců. Už to znamenalo zdržení, protože noví dopravci měli vyjet už v červenci roku 2020. 

Druhá soutěž už přes námitky dvou dopravců v očích ÚOHS sice obstála, ale než vydal své rozhodnutí, utekl termín, který by umožňoval pustit do terénu nové dopravce už letos v prosinci. „Nutno dodat, že podobný postup řešili dopravci také v jiných krajích,“ uvedl Kortyš.