iDNES.cz

Silničáři otočili, pruhy ve stoupání u Zámrsku jsou zrušeny

  15:16
Nové značení v místě stoupacích pruhů na opravované silnici I/17 u Zámrsku prozrazuje, že zdejší krátké stoupací pruhy zmizí. Správci silnic tak změnili názor v souvislosti s tím, že se v úseku očekává prudké zahuštění dopravy.

Ve stoupání zůstal v obou směrech již jen jeden pruh. (6. září 2022) | foto: iDNES.cz

Rozsáhlá rekonstrukce silnice I/17 mezi Zámrskem a Ostrovem má skončit se zpožděním až v listopadu.

A musí se to stihnout, jelikož od prosince ji čeká příval desítek tisíc aut a kamionů, které se na tuto „státovku“ napojí po otevření dalšího úseku dálnice D35 u Ostrova.

Nyní je silnice průjezdná jen ve směru od Chrudimi. Projíždějící řidiči již přitom mohou zaregistrovat jednu výraznou změnu, která s opravou přichází.

Ve stoupání přes kopec Homole již nejsou přídavné pruhy, a to jak ve směru od Chrudimi, tak ani z opačné strany od Zámrsku. Vozovka sice zůstala stejně široká, ale na okrajích silničáři vyznačili vodorovným bílým značením pruhy, které oficiálně brání vjezdu.

Taktéž plechová značka pod kopcem je minulostí. Řidiči tady ztratí možnost předjetí, jelikož mezi oběma směry zůstala jen dvojitá plná čára.

Správcem silnice I. třídy je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které ještě loni v říjnu jakékoliv změny na původním uspořádání pruhů odmítalo, byť redakce iDNES.cz na potenciálně nebezpečné místo upozorňovala.

„Úpravy na stoupacím pruhu (Homole) nejsou plánovány. V plánu je jen obnova živičného krytu,“ uvedla tehdy mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Stejně zachování pruhů hájila i Policie ČR.

„Zvýšení počtu jízdních pruhů je v tomto místě opodstatněné s ohledem na pomalu jedoucí vozidla, a to i přes jejich délku, která není ideální,“ sdělila policejní mluvčí Eva Maturová.

Teď ale ŘSD otočilo a stoupací pruhy nechalo odstranit. „V souvislosti s aktuálně prováděnými úpravami na komunikaci I/17, jejichž účelem je připravit silnici na očekávané zvýšení provozu vzhledem ke zprovoznění dálnice D35, dojde také ke zrušení krátkých stoupacích pruhů. Stávající rozšíření komunikace po většinu času neumožňuje provedení bezpečného předjížděcího manévru a dokonce navádí řidiče k neodůvodněné jízdě v předjížděcím pruhu, což může být postihováno,“ objasnil změnu postoje ŘSD jeho mluvčí Jan Studecký.

Policie se k názorovému obratu nevyjádřila. Ačkoliv by se mohlo zrušení pruhů zdát nelogické, má v tomto případě své opodstatnění. Jde zejména o bezpečnost.

Pruhy totiž byly z obou stran krátké, a navíc vedly v táhlé zatáčce končící na horizontu kopce Homole. Na předjetí zde měli řidiči jen několik vteřin. Místně znalí motoristé tak leckdy předjetí ani neriskovali.

Změnu podporuje i BESIP

Dá se ale předpokládat, že po otevření blízké D35 bude místem projíždět nespočet řidičů, kteří zde pojedou poprvé. Krátké pruhy by je mohly překvapit a způsobit nebezpečné manévry. Proto má ubrání pruhů opodstatnění. Ostatně změnu podporuje i oddělení BESIP.

„Řešení jen vítám. Tento úsek je z mého pohledu rizikový a toto řešení bude jistě bezpečnější variantou,“ uvedla krajská koordinátorka BESIP Radka Osterová. Zároveň také vyjádřila obavu, aby řidiči v hustém provozu nevolili k předjíždění větších vozidel nevhodná místa v okolí tohoto stoupání.

Od „kruháku“ v Zámrsku vede pod kopec Homole necelý kilometr dlouhá přehledná rovinka. A podle nově nalajnovaného značení je patrné, že zde možnost předjetí zůstane zachována v obou směrech. Několik stovek metrů s bílou přerušovanou čárou uprostřed vozovky září i při cestě pod kopec z opačného směru.

Stoupací pruhy na silnicích I. třídy jsou v Pardubickém kraji zejména na páteřní silnici I/35. Kratší je za Ostřetínem ve směru na Vysoké Mýto, delší pak na výjezdu za Mýtem směr Zámrsk.

Na další řidiči narazí za Svitavami ve směru k Hřebči. K tunelu na tomto vrchu vede pruh i z opačné strany od Moravské Třebové, ovšem ten řidiči nyní kvůli probíhající rekonstrukci tunelu využívat nemohou.

Dlouhé úseky se dvěma pruhy vhodnými pro předjíždění jsou také u Gruny. Delší stoupací pruh je též na I/43 u Březové nad Svitavou a pruh navíc má i silnice I/34 u Pusté Kamenice.

Rozšiřování stávajících silnic o samostatné předjíždějící pruhy není příliš časté. ŘSD ho plánuje například u obce Závist na I/43 na trase mezi Svitavami a Brnem.

Autor:
zpět na článek