Rekordní ztráty autobusové dopravy, Pardubický kraj doplatí půl miliardy

  10:22
Pardubický kraj zaplatí za loňský rok největší částku za provozování autobusové dopravy v historii. Ještě v roce 2019 jej provoz linek stál 328 milionů korun. Za loňský rok dosáhne podle odhadů celková ztráta už bezmála půl miliardy.

ilustrační snímek | foto: Arriva

Souběh několika nepříznivých okolností způsobil mimořádný růst nákladů na autobusovou dopravu v Pardubickém kraji za loňský rok. Hlavním viníkem byl covid a následná změna chování cestujících.

Ztráty prohloubilo i oddálení příchodu nových dopravců. Kraj na propad reagoval zvýšením jízdného v autobusech, ke kterému přistoupil společně s Královéhradeckým krajem loni v prosinci.

Ještě v roce 2019 kraj inkasoval z tržeb od cestujících 218 milionů korun. Za loňský rok to bude asi o 63 milionů korun méně. Právě tržby výrazně snižují náklady kraje na autobusovou dopravu. V obou letech bylo cestujících méně, neboť školní výuka probíhala po dlouhé týdny online. Nicméně ani poté, co restrikce byly zmírněny, se situace příliš nelepší.

„Jedním z velkých problémů je, že se nám cestující nevrací do autobusů,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš (ODS).

„Důvodem snížení tržeb je pokračování pandemie koronaviru, které vedlo k výraznému omezení poptávky po využívání veřejné dopravy. Nárůst počtu cestujících nastal až v období od 1. 9. 2021,“ uvádí se v důvodové zprávě rady Pardubického kraje, kterou má MF DNES k dispozici. 

Na straně druhé se prudce zvýšily náklady dopravců. Jednak rostou ceny pohonných hmot a dalších provozních nákladů. Dalším důvodem je skutečnost, že Pardubický kraj kvůli námitkám nestihl včas dotáhnout do konce tendr na autobusové dopravce pro příštích deset let. V rámci provizoria si nyní kraj musí objednávat autobusy na přechodnou dobu, a tudíž za relativně velké peníze.

Propad o 65 milionů

Výsledkem jsou strmě rostoucí ztráty z autobusové dopravy, které musí Pardubický kraj hradit. V roce 2019 to bylo 328 milionů, v roce 2020 432 milionů a podle odhadu krajských úředníků bude ztráta za loňský rok činit 497 milionů korun.

Reakcí na to bylo mírné zdražení, které zavedly Královéhradecký a Pardubický kraj od 12. prosince. Zároveň ale politici oznámili, že v jízdních řádech nebudou škrtat.

Noví dopravci s novými, nižšími cenami nastoupí až 12. června. Kvůli rozkladu podanému k antimonopolnímu úřadu totiž s nimi kraj nemohl včas podepsat smlouvy.

„Nástup nových dopravců jsme chtěli co nejdříve, je ale potřeba myslet na to, že nechceme vytvářet v dopravě zbytečné zmatky. Proto všichni dopravci zahájí provoz stejně,“ řekl před časem Michal Kortyš.

Podle výsledku soutěže budou jezdit na Orlickoústecku, Jevíčsku, Litomyšlsku a Lanškrounsku společnosti BL14 a BusLine LK. Na Holicku vyhrála společnost Car Tour, na Přeloučsku Umbrella Coach and Buses, na Poličsku společnost ZDAR a na Chrudimsku Arriva.

Limitní ceny pro dopravce v soutěži byly částky 36 až 38 korun za ujetý kilometr. Vítězové nabídli ceny od 33,30 korun po 37,60 korun za kilometr. Nejníže stlačily cenu společnosti ze skupiny BusLine.

Všechny vozy budou od června klimatizované a nízkopodlažní. K dispozici by mělo být všude wi-fii USB nabíjení.

Pro rok 2022 je rozsah autobusové dopravy v Pardubickém kraji navržen v objemu 16,5 milionu kilometrů, což je o 55 tisíc kilometrů více než loni, pro drážní dopravu pak něco málo přes pět milionů kilometrů. Trolejbusová doprava odjezdí stejně jako loni 130 tisíc kilometrů. Kraj nepředpokládá, že se počty cestujících vrátí do doby před covidem. Ztráta z autobusové dopravy by tak za rok 2022 měla dosáhnout kolem 470 milionů korun.