iDNES.cz

Stát trvá na trase D35 u Litomyšle, koupí pás pro další protihlukové stěny

  8:20
Nezvyklým způsobem chce Ředitelství silnic a dálnic společně s Litomyšlí reagovat na kritiku, že hluková studie vybrané trasy dálnice D35 kolem města je podceňována. Stát hodlá postavit dálnici podle původního plánu, ale pokud po jejím dokončení nebude splňovat hlukové limity, dodatečně postaví další protihlukové stěny.

(ilustrační snímek) | foto: Martin Švec, MAFRA

„Domluvili jsme se s Ředitelstvím silnic a dálnic, že pro jistotu, kdyby to snad nevycházelo, kupují širší pás pozemků. Když to za pět let nevyjde, tak aby se tam protihlukové stěny postavily navíc kromě těch, které tam už jsou navrženy,“ uvedl místostarosta Litomyšle Josef Janeček.

Zatímco ŘSD prosazuje takzvanou variantu nula, některé obce v okolí, jako je Strakov či Kornice, chtějí variantu jedna, která je vedena v zářezu a o pár desítek metrů dál. Strakov předložil oponentní hlukovou studii, podle níž bude zátěž v okolí navrhované dálnice vedené po náspech mnohem větší. ŘSD si však za svou hlukovou studií stojí a měnit své plány odmítá.

Starosta Strakova Jan Janypka považuje úvahy o dodatečném stavění protihlukových zdí za nepochopitelné. „Chceme, aby stát rychle prověřil, zda by varianta jedna nebyla pro přírodu, krajinu i lidi výhodnější,“ uvedl.

Debaty o odlišných výsledcích hlukových studií místostarosta Josef Janeček bagatelizuje.

„Hluk bude několikrát podroben měření až při praktickém provozu, než získají kolaudaci. Teprve tento změřený hluk může být brán za bernou minci. Dnes se hádáme nad počítačovými modely,“ uvedl.

I když část zastupitelů Litomyšle na svém posledním jednání minulý týden chtěla zaplatit zhotovení další hlukové studie, nenašlo se pro to dost hlasů.

zpět na článek