iDNES.cz

Zelenou pro stavbu D35 chtějí mít silničáři do Vánoc

  7:16
Dotčené úřady měly poslední možnost vznést své připomínky ke stavbě dálnice z Opatovic nad Labem do Časů. Stavební povolení by mohl úsek získat do konce roku.

Vrtací souprava v místě budoucí mimoúrovňové křižovatky pod obcí Časy | foto: Martin Švec, MAFRA

V porovnání s předchozími fázemi přípravy zbývá doladit v podstatě jen drobnosti. Trasa D35 za opatovickou křižovatkou je pevně daná, ovšem stavba 12,6 kilometru dlouhé části zahrnuje více než dvě stovky objektů, přičemž s řešením několika z nich měli účastníci jednání v Sezemicích problém.

„Voda do kopce nepoteče,“ poznamenal například starosta obce Časy Zdeněk Seidl, který se přítomného projektanta ptal na způsob odvodu srážek z mimoúrovňové křižovatky. Ta vznikne pod kopcem za obcí a první úsek D35 na ní bude končit. Podle starosty je terén u křižovatky níže než následný výtok do potoka. Prověření spádu bylo jednou z několika připomínek, které Seidl vznesl.

Samotné stavební řízení rozdělilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na tři části, a to kvůli nedořešeným výkupům pozemků. Na zhruba poloviční úsek D35 vedoucí od Opatovic k Újezdu u Sezemic a také na více než kilometr dlouhé přemostění Labe a jeho záplavového území získalo ŘSD stavební povolení loni v červenci.

Proti žádosti byly tehdy vzneseny pouze drobné připomínky, s nimiž se úředníci ministerstva dopravy následně vypořádali během měsíce. Nyní silničáři požádali o stavební povolení na celkem 48 zásadních objektů, které zahrnují zbytek hlavní trasy od Újezdu až po zmíněnou křižovatku u Časů.

Další povolení se týká i druhé mimoúrovňové křižovatky u Rokytna. Přítomné zástupce Správy a údržby silnic zajímalo, kdo bude mít na starosti péči o nově vysazenou zeleň. Přesného rozdělení ploch v okolí dálnice a přilehlých silnic ve správě kraje se však účastníci nedočkali.

Zástupci krajských silničářů chtěli dále vědět, kdo zajistí a zaplatí instalaci dopravních značek, které budou řidiče na novou dálnici navádět. Zatímco na silnicích I. tříd je to úkol ŘSD, na současných komunikacích II. a III. tříd se o značení stará Pardubický kraj.

Podle ŘSD bude kvůli přeznačení vzdálenějších oblastí teprve vypsáno samostatné výběrové řízení.

Souhlas žádá ŘSD i na stavbu dalších jedenácti mostů, čtyř protihlukových stěn, odvodnění či čtyř dešťových usazovacích nádrží. Žádost o stavební povolení podali silničáři koncem června.

Po čtvrtečním projednání mají ministerští úředníci na vypořádání připomínek 60 dní. Poté může být povolení vydáno, avšak nadále hrozí, že se proti němu někdo odvolá. Pokud se tak nestane, mohlo by nabýt právní moci ještě do Vánoc či konce roku.

Stále chybí stavitel dálnice

Žádost o povolení ŘSD předložilo poté, co se mu po letech podařilo vykoupit všechny potřebné pozemky. Po vleklých problémech se ziskem posledních polností jsou výkupy v pomyslné cílové rovince. Během října totiž budou přepsány chybějící podíly majitelky zbývajících šesti parcel u Rokytna.

Silničáři plánují, že stavbu zahájí se startem nové stavební sezony, tedy v březnu 2019. Do té doby však musí provést ještě jeden zásadní krok, a to je výběr stavitele. Po zrušení prvního pokusu, který ŘSD zabral takřka dva roky, se opakovaný tendr rozběhl v červenci.

Soutěž bude zřejmě pouze jednokolová. Lhůta pro podání nabídek je stanovena na začátek listopadu. Zatím se prodlužovala pouze jednou, a to z nijak závažného důvodu.

Při prvním pokusu přitom ŘSD upřesňovalo zadávací podmínky hned sedmnáctkrát, přičemž se zároveň s tím oddaloval i termín otevírání obálek. Během doplňování přitom úředníci ŘSD chybovali, načež celou soutěž poté definitivně zrušil antimonopolní úřad.

Na druhém delším úseku z Časů do Ostrova mají silničáři zatím platné povolení na čtyři menší mosty, které jim umožní pohyb po staveništi. Zde jim k podání žádosti o stavební povolení na celou trasu brání nevyřešené výkupy u dvou pozemků na katastru Dašic a Čeradic nad Loučnou.

Šanci na zahájení na počátku příštího roku však zvyšuje fakt, že od konce letošního května má ŘSD vybraného zhotovitele. Za stavbu 14,7 km dlouhé části D35 zaplatí stát vítěznému sdružení firem vedené společností Eurovia přes 3,2 miliardy korun.

Autor:
zpět na článek