Po vytížené cyklostezce jezdí náklaďáky k trati, dostane za to bypass

  13:42,  aktualizováno  15:12
Jako příjezdová cesta nákladních aut a další těžké techniky k opravovanému koridoru mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí nyní slouží část oblíbené cyklostezky podél Tiché Orlice. Cyklisté ji od Správy železnic dostanou nazpět opravenou až v roce 2023.

Současný přejezd, po němž vede cyklostezka. | foto: iDNES.cz

Cyklostezka podél Tiché Orlice je jednou z nejoblíbenějších v Pardubickém kraji. Je však také jedinou přístupovou komunikací k trati, a tak je její využití pro staveništní dopravu nezbytné. Teď její část využívají stroje, bagry a nákladní auta pro příjezd k opravovaným úsekům koridoru.

Až bude železniční koridor v těchto místech hotový, opraví se také cyklostezka, která dostává od těžké techniky logicky zabrat. Peníze na její opravu jsou součástí stavebních prací na hlavním železničním koridoru.

„V roce 2023 bude aspoň částečně navrácen provoz na tuto cyklostezku, po dokončení stavby je součástí investice i kompletní oprava a vybudování nového povrchu celé cyklostezky,“ řekl ředitel Stavební správy východ Miroslav Bocák.

Novinkou, s níž mohou cyklisté počítat, je také přeložka části cyklostezky u Luhu a její převedení mimo železniční přejezd.

„Zavedeme ji takzvaným bypassem pod železniční most vedle vodního toku. Tím se zvýší bezpečnost cyklistů,“ řekl Bocák. Pravidelní uživatelé cyklostezky toto místo jistě zaznamenali. Nachází se za Ústím nad Orlicí. Je to první část, kde se protíná cyklostezka s železnicí.

„Za prvním obloukem jsou nájezdové hrany k přejezdu velice prudké. Pro malé děti je toto místo velice složité přejet, pro bruslaře téměř neřešitelné,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Místo je skutečně nebezpečné. Cyklisté a bruslaři se musejí vypořádat s prudkou zatáčkou na cyklostezce. „Usoudili jsme, že tomu půjdeme naproti a v rámci těchto oprav uděláme bypass,“ řekl ředitel Svoboda.

Přeložka cyklostezky je součástí obřích oprav a víceméně i dluhu, který stát k tomuto místu má. Koridor, kudy prochází hlavní železniční trasa Praha – Česká Třebová – Olomouc, byl v místech mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí léta opomíjen a jeho oprava se odkládala.

„Je to rekonstrukce posledního úseku mezi Českou Třebovou a Prahou, který dosud vůbec neprošel kompletní rekonstrukcí. Součástí je vybudování železničního spodku i svršku, nového trakčního vedení, výhybny v Bezpráví, která zvýší kapacitu tohoto mezistaničního úseku. Také opravíme železniční stanici v Brandýse nad Orlicí, vybudujeme nová zabezpečovací zařízení a přejezdy,“ řekl Bocák.

Nyní už je kompletně snesena jedna z traťových kolejí a sanuje se spodní část stavby. „Součástí je pak i výstavba nových patek pro trolejové vedení a pro stožáry. Pak dojde na druhou kolej,“ řekl Svoboda.

Nová nástupiště se v Brandýse přesunou blíže ke kolejovému rozvětvení ve směru na Ústí nad Orlicí. Pod kolejištěm vznikne nový podchod.

Stanice v Bezpráví ustoupí modernizaci trati

Zastávka v Bezpráví bude zrušena. Správa železnic si nechala změřit, kolik lidí zastávku využívá.

„Denní frekvence je 0,7 osoby. Pohyb cestujících na této zastávce se vázal spíš na houbařskou sezonu, chataři do těchto míst dojíždějí autem,“ řekl Svoboda.

Současné požadavky na propojení železničních systémů navíc nedovolují ponechat zastávku v současné poloze a její přemístění ani není možné.

Vybudování odbočky v Bezpráví podstatně zvýší propustnost tohoto dopravně extrémně vytíženého úseku, zejména v případě výluk nebo mimořádných událostí. Správa železnic s Pardubickým krajem projednává posílení této lokality autobusy.

Délka celého opravovaného úseku činí téměř deset kilometrů. Po opravě budou vlaky v tomto místě dosahovat až 110kilometrové rychlosti. Obří opravy spolknou během následujících let více než tři miliardy korun. Stavbu částečně zaplatí úvěr od Evropské investiční banky, národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.