iDNES.cz

Technici musejí vysoké pylony na show s Šonkou nafouknout během pár minut

  7:30
Aviatická pouť začíná. Ovšem už v pátek večer akrobatičtí piloti Martin Šonka a Petr Kopfstein otestovali demo verzi Red Bull Air Race na pardubickém letišti. V sobotu a v neděli své schopnosti předvedou v české premiéře tisícům lidí.

Půjde o historicky první ukázku, byť jen demo verze. A zřejmě nadlouho poslední.

„Demo verze má 11 pylonů, je tady sedm stanovišť, z toho tři jsou samostatné jako šikana, čtyři jsou double gate, tedy brána, která se skládá ze dvou pylonů,“ popisuje Josef Piňos, koordinátor Red Bull Air Race na Aviatické pouti.

Co přinese Aviatická pouť?

  • Red Bull Air Rarce Demo
  • velkoscéna z  I. světové války
  • unikátní Balbo - velkoskupina vzácných druhoválečných letounů na pardubickém nebi
  • vystoupení Vzdušných sil Armády ČR
  • vystoupení Centra leteckého výcviku Pardubice
  • akrobatické vystoupení předních světových showpilotů
  • tradiční vystoupení akrobatických skupin
  • největší vystoupení unikátních letounů The Flying Bulls ve střední Evropě
  • velká prezentace klubů vojenské historie
  • auto i moto veteráni
  • velký dětský den

Tři týmy rakouských servismanů připravovaly pylony pro večerní trénink. „Pylon má v průměru pět metrů, nafukuje se do výšky 23 metrů. také připravujeme gate, tedy brány, dva pylony proti sobě. Mezi nimi musí rovně proletět letadlo. Náklon nesmí být větší než 15 stupňů,“ popisuje Piňos.

Tentokrát jsou vršky pylonů žluté, aby se odlišila demo verze od ostrého závodu, kde jsou červené. Pylon je vyroben ze speciálního materiálu, který křídlo při dotyku protne. V místě dotyku je zip, aby bylo možné vyměnit právě jen horní díl.

„Spodní část je pevná, tam se letadlo nikdy nedostane, tento materiál se například používá pro tažné bannery,“ popisuje Piňos.

Křídla letadel mají takzvané pylon cutter (řezač pylonů), aby přeřízla pylon. Pilot ani netuší, že se dotkl koncem křídla a pylon protrhl. To se dozví až vysílačkou. Pokud se toto stane v demo verzi o víkendu jsou na místě hlídky, které okamžitě přijedou, sfouknou pylon, nahradí vrchní část, nafouknou jej a může se pokračovat.

Samotné nafukování trvá do dvou minut. Tři týmy techniků mají časový limit 15 minut, za tu dobu musí připravit celou trať. Pylon je plněn vzduchem, který se dovnitř vhání kompresorem.

Letiště žilo přípravami již v pátek. Odpoledne tu přistál válečný letoun Spitfire, pilotovaný svým majitelem Danem Griffithem. Jeho stroj je jedním z 48 na světě, který je v provozu. Ten bude mít svou samostatnou solo ukázku po oba dva dny hned po poledni.

Letiště je otevřeno pro veřejnost od 8 do 20 hodinHlavní program Aviatické pouti se koná od 11 do 17 hodinVstupné pro dospělého vyjde na 300 korunDěti (6 až 15 let) 50 korun. Program je totožný po oba dva dny.

Na letišti už byly v plné pohotovosti připraveny stroje Flying Bulls Aerobatic team, která předvede nový prvek Double mirror loop.  

„V podstatě se jedná o dvojité zrcadlo, kde nad a pod dvojicí jsou v zrcadlovém letu zbývající členové skupiny. Horní v poloze na zádech a spodní v klasické poloze,“ řekl Jan Rudzinskyj, jeden z organizátorů Aviatické pouti.

Skupina už tento prvek v repertoáru měla, ovšem nyní jej předvede na rychlejších strojích, o to více vyžaduje sladění přesných rozestupů.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
zpět na článek