Přerovští školáci mohou z lavice do Afriky za slony, díky výuce ve 3D

  16:22
Přerovské školy zavedou ojedinělý výukový program, který žákům pomůže v přírodních vědách. Speciální systém žákům základních škol v Přerově umožní proniknout do studia především přírodních věd. S pomocí speciálních 3D brýlí vstoupí do virtuální reality. Třeba do jádra buňky.

Pedagogové se seznamují s moderními výukovými trendy, které začnou brzy používat všechny přerovské základní školy. | foto: Luděk Altmann

Školákům se naskytne zcela nový pohled, než jaký nabízí běžné učebnice. Výukový systém obsahuje učivo z přírodovědy, fyziky, chemie, matematiky i zeměpisu. 

„Software je plně kompatibilní s virtuální realitou, která přináší ojedinělé zážitky v tom, jak vidět například řez srdcem, koloběh vody, nebo se na chvíli stát astronautem a prohlédnout si mezinárodní vesmírnou stanici ISS z oběžné dráhy,“ popisuje Luděk Altmann za společnost Corinth, která systém dodala.

Novinku ředitelé základních škol vítají. „Je to zajímavé zpestření výuky. Věříme, že naše školáky bude díky této novince probíraná látka více bavit,“ oceňuje ředitelka Základní školy Trávník Kamila Burianová. 

Podobně hovoří ředitel základní školy Za mlýnem Petr Zbořil. „Výuka bude určitě kvalitnější a o mnoho názornější. Výhoda virtuální reality ve školách je v tom, že si žáci mohou vyzkoušet přímo to, o čem se učí,“  říká Zbořil.

„Bude to přínosem hlavně proto, že byli žáci v podstatě teď dva roky doma, kde pracovali distančně. Novinka v nich může znovu nastartovat zájem o jednotlivé předměty,“ doplnil.

Nepřeberné množství výukových materiálů

Systém nabízí několik stovek elektronicky zpracovaných materiálů ve formě 3D modelů, animací a videí, simulací, panoramatických fotek či rozšířené reality.

Jak funguje Virtuální svět ve výuce

Aplikace Corinth je dostupná na všech běžných zařízeních. Vyučující tak může žákům obsah ve 2D promítat například přes projektor, televizi a počítač, nebo si ho mohou žáci zobrazit na vlastních telefonech.  Po spuštění přímo v systému 3D brýlí se poté žáci v aplikaci pohybují sami a zobrazují si dané učivo. 3D brýle však mimo aplikaci Corinth dokážou zobrazovat i jiná 360stupňová videa, například přes sociální síť YouTube.

Některé objekty si poté mohou školáci také přibližovat a zkoumat v detailech. „Žákům to pomůže porozumět matematickým představám, v zeměpisu snáz ukážeme jednotlivé biomy,“ sdělil Zbořil. 

Na tabuli pak jeden žák uvidí, jak vypadá savana, a druhý s 3D brýlemi se do savany rovnou podívá, spatří baobab, slona a všechnu možnou další faunu a flóru.

„To je přece perfektní, tak by měla výuka dneška vypadat,“ netají nadšení. 

S novou technologií se pedagogové seznámili na školení. Další je čeká v únoru. 

„První reakce jsou určitě kladné, jsou pro to přímo nadšení. Učitelé se při školení naučili ovládat systém a také, jak se s ním dá pracovat ve výuce,“ popisuje náměstek primátora pro oblast školství Petr Kouba. 

Do projektu vstoupily všechny školy v Přerově

Novou pomůcku využijí zřejmě už v březnu. Situaci a školení ale může ovlivnit varianta koronaviru omikron. Město do nové pomůcky ke vzdělávání investovalo osm set tisíc korun. Do projektu se zapojilo všech osm přerovských základních škol.

„Zatím se s tím seznamujeme. Musíme řádně proškolit vyučující. Také plánujeme časem pořídit víc brýlí. Nyní jich máme šest, ale postupně jich chceme nakoupit minimálně dvanáct tak, aby vycházely žákům do dvojice,“ nastiňuje Zbořil.

Výukový systém, 3D brýle a školení poskytla společnost Corinth, která software vyvinula ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy. 

Program je vhodný i pro distanční výuku

„Pomocí nejmodernějších technologických prvků se snažíme výuku činit poutavější a zajímavější a vracet tak pozornost zpět k rukám učitelů,“ uvádí Altmann.

Výhoda systému je mimo jiné v tom, že program lze používat při prezenční, hybridní i distanční výuce na všech běžných zařízeních. 3D brýle jsou pak pouze doplňkem ke zatraktivnění výuky a umocnění prožitku. 

„Moderních technologií se stále více využívá. Na druhou stranu bych ale nechtěl, aby žáci byli virtuálním světem zcela zahlcení. Je potřeba, aby se také pohybovali a sportovali, takže musíme nastavit rozumnou míru využívání této pomůcky,“ upozorňuje Zbořil.