Vraky z ulic ve městech zmizí, blokují i průjezdy pro záchranáře

  12:34
V Prostějově chtějí dostat z ulic odstavená nepojízdná auta. Zabírají parkovací místa, kterých není nazbyt. Někdy dokonce brání provozu a není na ně hezký pohled. Bojují s nimi i v jiných městech. Města v kraji rovněž řeší potíže s vraky bez technické kontroly v ulicích.
Liberecké ulice hyzdí vraky aut.

ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

V Prostějově na problém aktuálně zareagovali tak, že město uzavřelo smlouvu s firmou PV-Recykling, aby zabezpečila odtah, skladování vozidel a zajistila likvidaci vraků. 

„V ulicích Prostějova se v současnosti nachází desítky aut s propadlou STK. Mnohdy blokují průjezd vozidel Integrovaného záchranného systému, což může mít neblahé následky,“ uvedl náměstek primátora Jiří Pospíšil.

Přestože odtahovat vraky smí stále jen vlastník komunikace, usnadnila situaci začátkem minulého roku novela, která povoluje odstranit i auta s propadlou technickou kontrolou. Do té doby mohly být odtaženy pouze vraky, tedy vozidla, kterým chyběla nějaká podstatná část pro provoz, například volant nebo kola. 

Těch však bylo podle mluvčího prostějovské městské policie Petra Zapletala velmi málo. 

„Dříve neměli strážníci žádné legislativní prostředky, aby s vozidly s propadlou technickou mohli účinně ‚bojovat‘. Řidiči se nedopouštěli žádného protiprávního jednání, pokud vozidlo zaparkovali v souladu se zákonem,“ vysvětlila mluvčí Olomouce Radka Štědrá.

Teď se podle Zapletala prostějovští strážníci nejčastěji zabývají právě odtahem vozidel bez STK. 

STK musí být propadlá šest měsíců

„Technická musí být propadlá minimálně půl roku, až pak může město vyrozumět vlastníka a vyzvat jej, aby vozidlo z komunikace odstranil. Na to je lhůta dva měsíce. Pokud ani za tuto dobu nic neudělá, smí firma na jeho náklady vozidlo nebo vrak odstranit,“ objasnil mluvčí prostějovských strážníků.

Dosavadní překážka pak skončí na vhodném místě, kde čeká tři měsíce na vyzvednutí. Poté je možné ji po rozhodnutí silničního správního úřadu prodat ve v dražbě, případně ekologicky zlikvidovat. Firma PV-Recykling má prostor na uskladnění až padesáti aut najednou. 

„Odtažené vozidlo s propadlou STK provozovatel získá až po uhrazení nákladů na jeho odstranění a odstavení,“ upozornil Pospíšil. Za tento rok se jeho kolegové zabývali sedmapadesáti vozidly. Devatenáct z nich majitelé po upozornění odstranili sami.

Náklady na odtah firmou mohou dosáhnout desítek tisíc korun, proto je v zájmu majitele odstranit auto vlastními silami. 

„Jednou se nám dokonce stalo, že po upozornění vlastníka vozidlo s propadlou technickou z daného místa zmizelo, ale zase za týden jsme ho našli odstavené jen o kus dál, v jiné ulici,“ vzpomněl Zapletal. 

Vraky jsou na parkovištích i v ulicích

Podle něj jsou vraky rozeseté po celém městě, na parkovištích u sídlišť, ale i na frekventovaných ulicích.

Také z Olomouce postupně vraky mizí. Radní uzavřeli koncem minulého roku smlouvu s odtahovou společností Spemax. Od té doby odbor dopravy podle náměstka primátora Martina Majora rozesílá výzvy zjištěným vlastníkům odstavených aut, která splňují definici vraku. 

Od začátku řešení problému evidují v Olomouci 119 takových vozidel. „Po kontrolách v terénu už vlastníci odstranili osmačtyřicet aut,“ doplnil Major. Ve třech případech zjistili, že majitel auta zemřel. Pak se musí město obrátit na okresní soud, který povede dodatečně dědické řízení.

V Přerově dostávají strážníci tipy o vracích i od obyvatel. Můžou hlásit auta s rozbitými okny nebo vypuštěnými koly mimo jiné i úředníkům magistrátu přes aplikaci Mobilní Rozhlas. 

„V takovém případě dostaneme místo i fotku auta. V terénu zkontrolujeme, jestli se opravdu jedná o vrak,“  popsal Ivo Sadílek, který má odtahy vozidel na magistrátu na starosti. 

„Pokud má auto platnou technickou kontrolu, můžeme maximálně vlastníka upozornit na stav jeho majetku. Když zjistíme, že má technickou více než šest měsíců propadlou, začínáme věc řešit,“ doplnil Sadílek.