I přes krizi Olomouc prodlouží tramvajovou trať. Opozice to kritizuje

  5:12
Od března má v Olomouci odstartovat dlouho očekávané prodloužení tramvajové tratě na sídliště Nové Sady. Vedení radnice kvůli špatné ekonomické situaci postupně dvakrát zvažovalo, že projekt celkově za více než půl miliardy korun zastaví, nakonec se však rozhodlo do něj pustit. Podle opozice je to chyba.

Vizualizace vzhledu Zikovy ulice po dokončení výstavby druhé etapy tramvajové trati na Nové Sady. | foto: Magistrát města Olomouce

Olomoučtí radní schválili zadání veřejné zakázky vybrané firmě vzešlé z výběrového řízení minulý týden. Do veřejné soutěže se nakonec přihlásilo šest uchazečů.

„Všichni splňovali požadovaná kritéria a výběrová komise zohlednila ekonomickou výhodnost nabídek. Stavba by měla začít v březnu a potrvá dvacet měsíců,“ uvedla mluvčí radnice Radka Štědrá.

Konečnému schválení přitom předcházelo několik zcela protichůdných rozhodnutí. Vedení olomoucké radnice totiž ještě na konci roku 2019, tedy před vypuknutím koronavirové krize, kvůli dlouhodobě napjatému rozpočtu zvažovalo, zda se do investice v řádech stovek milionů pustit.

Zastavení projektu bylo na spadnutí, nakonec v něm ale město pokračovalo. Po startu pandemie na jaře loňského roku ovšem dostal rozpočet další ránu a radnice v průběhu roku přerušila přípravy výběrového řízení na zhotovitele stavby. Loni na podzim se však situace opět otočila a rada nechala zakázku vypsat.

Zadlužené město si na stavbu muselo vzít další úvěr

Celkové náklady na stavbu tramvajové tratě budou 469 milionů korun včetně DPH. Investice je rozdělena do dvou let, město na ni bude čerpat dotaci.

„Souběžně s naší investicí bude Dopravní podnik města Olomouce budovat také nový odstavný prostor a servisní středisko pro tramvaje u vlakového hlavního nádraží. Bez toho by nám prakticky zkolabovala péče o vozový park,“ doplnil primátor Miroslav Žbánek.

Náklady na takzvaný odstav mají být zhruba 280 milionů korun, přičemž také dopravní podnik bude čerpat dotaci, která pokryje 85 procent uznatelných nákladů.

„Celková schválená výše dotace na obě akce je 644 milionů, z čehož je 347 milionů určeno na vybudování tramvajové trati a 297 milionů na výstavbu areálu pro odstavy tramvají,“ upřesnila Štědrá.

Právě dotacemi se i v minulosti zastánci tratě ve vedení města zaklínali. Peníze totiž posílá Evropská unie a zanedlouho končí programovací období. V tom dalším již město neočekává stejné množství peněz, které na stavbu získalo nyní.

Jenže podle opozice je situace výrazně složitější. Na stavbu tratě si totiž i tak Olomouc musela vzít úvěr a tramvajová doprava je navíc z dlouhodobého hlediska pro městský rozpočet finančně náročná.

„Stavba tramvajové tratě je financována z velké části novým úvěrem. V současné situaci vůbec netušíme, jestli bude město letos provozuschopné, a to jak kvůli dopadům pandemie, tak kvůli výpadkům spojeným s daňovým balíčkem,“ poznamenává opoziční zastupitel za Piráty a STAN Viktor Tichák.

„Zadlužit se kvůli investici, která nepřinese žádné úspory, ale naopak vyšší náklady na provoz, je nezodpovědné,“ hodnotí Tichák.

Opozice: Za hodně vypůjčených peněz špatná muzika

S rozšířením tramvajové tratě nesouhlasí ani další část opozice.

„Nepodporujeme dostavbu tramvajové tratě, protože ji koalice staví na dluh. Navíc vedení II. a III. etapy v uličních profilech Rooseveltovy a Schweitzerovy je špatné. Za hodně vypůjčených peněz špatná muzika, to se nevyplatí v žádné situaci,“ říká šéf opozičního hnutí ProOlomouc Tomáš Pejpek.

„Tramvaj je pohodlnější, kapacitnější a ekologičtější než naftové autobusy, ale provozně dražší. Linka na Nové Sady, která obslouží i budoucí zástavbu za Schweitzerovou, by měla smysl, kdyby byl její projekt dobrý,“ dodal Pejpek.

K dosažení tohoto stavu by podle něj bylo zapotřebí, aby tramvaje byly vedeny v ose ulic, což by umožňovalo jejich oboustranný rozvoj, a kdyby navazovaly na záchytné parkoviště pro automobily přijíždějící z jihu.

Součástí schválené zakázky je nejen výstavba další části tramvajové tratě, ale i s tím spojených cest, chodníků, cyklostezek, parkovacích stání, zastávek MHD, semaforů, pokládek inženýrských sítí, rozvodů veřejného osvětlení a potřebných přeložek stávajících sítí.

„Navíc je třeba dovybavit i stávající trakční měnírnu,“ doplnila mluvčí Štědrá.

Autor: