iDNES.cz

Za srážku vlaků v Němčicích policie navrhla obžalovat strojvůdce lokomotivy

  10:52,  aktualizováno  12:11
Prostějovští kriminalisté navrhli obžalovat strojvůdce samostatně jedoucí lokomotivy, která se v červenci 2021 v Němčicích nad Hanou na Prostějovsku srazila s osobním vlakem, z obecného ohrožení z nedbalosti. Za to by mu u soudu hrozilo až osm let vězení.

V Němčicích nad Hanou se srazily vlaky, dva lidé jsou zranění. (31. července 2021) | foto: Správa železnic

„Kriminalisté předali okresnímu státnímu zástupci spis s návrhem na podání obžaloby proti obviněnému šestatřicetiletému muži, strojvůdci lokomotivy, a to z přečinu obecného ohrožení z nedbalosti,“ uvedl policejní mluvčí Libor Hejtman.

Podle závěrečné zprávy Drážní inspekce zveřejněné na jejím webu bylo příčinou srážky vlaků nezastavení před návěstím stůj, přičemž strojvůdce měl tuto situaci očekávat, neboť mu předchozí návěstidlo hlásilo pokyn „výstraha“. To ale nijak nezohlednil.

„Zvolil způsob jízdy, jímž od úrovně vjezdového návěstidla začal zvyšovat rychlost ze 45 kilometrů za hodinu na hodnotu nejvyšší dovolené rychlosti 90 kilometrů v hodině, kterou vlak dosáhl v místě začátku viditelnosti návěsti „stůj“, což vyústilo v nezastavení vlaku před tímto návěstidlem,“ popsali vyšetřovatelé.

Analýza záznamů navíc odhalila, že muž už předtím během jízdy opakovaně překročil povolenou rychlost. Mimo jiné nestihl přibrzdit u mostu v úseku mezi Nezamyslicemi a Němčicemi, kde byla maximální rychlost stanovena na 30 kilometrů v hodině, a najel na něj až padesátkou.

Kromě toho třeba také nechal spuštěnou rekuperaci, tedy odvádění energie vzniklé brzděním zpět do sítě, v místě, kde je to zakázáno, což nicméně vzhledem ke specifickým okolnostem jízdy se samostatnou lokomotivou nebylo vyhodnoceno jako porušení předpisů.

Chyboval i strojvůdce osobního vlaku

Obviněný, který po srážce trpí částečnou ztrátou paměti, inspekci vypověděl, že povolenou rychlost běžně nepřekračuje a jezdí zhruba o pět kilometrů v hodině pod limit. Dále uvedl, že při jízdě nebyl ničím rozrušen ani nepociťoval únavu.

K poslednímu úseku jízdy však řekl, že „byl stejně poslední dva kilometry na mašině zřejmě jen fyzicky“, neboť si ho vůbec nepamatuje včetně toho, že by porušil rychlostní limit.

Vyšetřování ovšem odhalilo prohřešek i u strojvůdce osobního vlaku, který při vjezdu do němčické železniční stanice překročil nejvyšší povolenou čtyřicetikilometrovou rychlost až o 26 kilometrů v hodině.

„V závěru směny jsem již pociťoval velkou únavu, a špatně jsem odhadnul vzdálenost k vjezdovému návěstidlu. Trať je v oblouku a do mírného stoupání, předpokládal jsem, že to vyjde,“ řekl k tomu muž.

Po nehodě, která se odehrála 31. července loňského roku, oba vlaky vykolejily. Lehce se zranili dva lidé, škoda přesáhla 24 milionů korun.

31. července 2021

Autor:
zpět na článek