Na zimní údržbě se šetřit nebude, slibují silničáři v Olomouckém kraji

  5:22
Navzdory dražším posypovým materiálům, náhradním dílům a hlavně naftě letos v Olomouckém kraji nepřibude neudržovaných úseků silnic. Naopak silničáři svůj záběr rozšířili o devět kilometrů dalších úseků.

ilustrační snímek | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

První větší zatěžkávací zkoušku už mají silničáři z regionu za sebou. Kvůli sněžení museli opakovaně do terénu napříč celým krajem, na řadě míst totiž zůstával na cestách nebezpečný uježděný sníh. Všechny cesty však zůstaly sjízdné.

Jak krajská správa silnic, tak Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ubezpečují, že všeobecné zdražování, ze kterého nejvíc pociťují zvýšení cen paliv, se na jejich práci neprojeví. Naopak budou tuto zimu udržovat ještě o devět kilometrů cest více než loni.

O nejdůležitější silnice v kraji, kterými jsou komunikace první třídy a dálnice, se stará ŘSD. Přestože se v kraji nestrhla žádná sněhová kalamita, odvedly vyslané pluhy a sypače nemalou porci práce.

„Naše dodavatelská údržba najezdila za poslední dny přes 1 300 kilometrů. Proti prvním větším projevům zimy bylo použito 38 tun soli a téměř 12 tisíc litrů solanky,“ shrnul mluvčí olomoucké pobočky ŘSD Miroslav Mazal.

Stačil většinou jeden posyp

Bez problémů zůstaly sjízdné i cesty nižších tříd, o které se stará Správa silnic Olomouckého kraje (SSOK).

„Sníh se na některých místech nebezpečně ujížděl. Naštěstí spadlo jen několik centimetrů, takže stačil většinou jeden posyp a tam, kde se udržuje inertem, byl dostačující rovněž jeden výjezd,“ nastínil vedoucí provozního úseku SSOK Jan Škrabal.

Silničáři mají dost posypových materiálů, aby zvládli běžnou zimu. „Inertním materiálem jsme předzásobeni na celou zimu, posypové soli máme tak na polovinu běžné zimní sezony. Pokud bude ale potřeba méně zásahů, může vystačit i na celou,“ informoval za SSOK Škrabal.

ŘSD má podle Mazala v regionu naskladněno přes deset tisíc tun soli a 120 tun štěrku pro údržbu silnic první třídy, u dálnic je k dispozici zásoba 18 tisíc tun soli společně pro Olomoucký a Moravskoslezský kraj.

„Jsme připraveni podle potřeby posypový materiál doplňovat,“ ubezpečil.

Silničáři počítají s vyššími náklady, především kvůli dramatickému nárůstu cen pohonných hmot. Zvýšila se rovněž cena posypových materiálů, náhradních dílů na techniku nebo motorových olejů.

„Zimní údržba bude dražší, ale omezovat ji nebudeme. Je naplánována podobně jako v předchozích letech,“ ujistil provozní náměstek SSOK Tomáš Vaida.

Náklady krajských silničářů na zimní údržbu v posledních letech činily kolem padesáti milionů korun ročně. V regionu se starají o více než tři tisíce kilometrů cest, letos budou ošetřovat chemicky o devět kilometrů víc než loni.

Bez jakékoli údržby zůstanou jen necelé dvě stovky kilometrů nejméně využívaných úseků.

Přidaná místa leží hlavně ze severu regionu. Na Šumpersku bude podle ČTK letos nově posypem ošetřován jeden a půl kilometru dlouhý kus silnice třetí třídy u Jedlí, více než dva kilometry cesty druhé třídy u Svébohova či čtyřkilometrový úsek silnice druhé třídy v Růžovém údolí.

Inertním posypem bude nově udržován více než kilometr cesty třetí třídy u Bílé Vody na Jesenicku.

Údržbu chodníků komplikují parkovaná auta

SSOK letos nedělala žádné zásadní nákupy nové techniky, pro zimní údržbu má tak k dispozici 87 sypačů, více než stovku radlic, dvě desítky pluhů či sedm sněhových fréz.

„Kromě běžné obměny jsme zakoupili dvě posypové nástavby, též jsme vysoutěžili tři nové komplety pro plužení, chemický i inertní posyp, ty však dostaneme až v příštím roce,“ sdělil Škrabal. Jeden komplet má hodnotu kolem šesti milionů.

Podobně neplánuje omezovat údržbu kvůli zvyšujícím se nákladům ani ŘSD. „Rozhodně nebudeme snižovat standard,“ slibuje Mazal.

Omezovat údržbu se nechystají ani oslovená města. „Bude probíhat podle potřeby. Naopak u nás v Olomouci přibude několik komunikací v nově vzniklých ulicích,“ popsala například mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá.

Silničáři jako každoročně upozorňují, že ke kvalitní zimní údržbě může přispět i veřejnost, například ukázněným parkováním. To platí především ve městech a na vesnicích, kde jsou problémem špatně zaparkovaná auta, jež stojí na místech vjezdu a výjezdu na chodník.

„Technika pak nemá šanci dostat se na chodník vůbec, nebo jen za cenu poškození zeleně. Dalším problémem jsou přečnívající části zaparkovaných aut do prostoru chodníku. Technice nezbývá než provést úklid jen tam, kde má volný průjezd. Proto prosíme řidiče, aby vozy parkovali v zimě tak, aby byly chodníky průjezdné v celé šíři,“ zdůraznil Petr Polách, vedoucí společnosti Recovera Technický servis, jež má na starost chodníky a místní komunikace v Šumperku.