iDNES.cz

Stavba dlouho vyhlíženého severního obchvatu Prostějova začne v létě

  4:56
Toužebně očekávaný severní obchvat Prostějova konečně získal stavební povolení a letos v létě by mohlo začít jeho budování. Přípravy stavby, která odlehčí přecpanému centru města, provázely peripetie s výkupy pozemků a hrozilo i propadnutí dotací. Poprvé v historii kraje se muselo i vyvlastňovat.
Začala stavba obchvatu Otrokovic, který je součástí dálnice D 55.

Ilustrační snímek | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

„V současné době je vydané pravomocné stavební povolení a začalo výběrové řízení na dodavatele. Vítěz bude znám někdy na jaře a v červnu nebo v červenci letošního roku by se mohlo začít. Stavba bude trvat dva až dva a půl roku,“ potvrdil náměstek primátora Prostějova Jiří Rozehnal.

„Největším technickým problémem bude mimoúrovňové křížení obchvatu se železniční tratí do Konice, aby automobily nemusely jezdit přes koleje,“ dodal náměstek, který v minulosti shodou okolností pracoval v kanceláři, která měla na starosti výkupy pozemků výhradně pro severní obchvat.

Celému projektu totiž hrozil krach, protože zpočátku úřady výkupy pozemků podcenily. Pokud by se nestihly včas, obchvat by přišel o 300 milionů korun dotací nachystaných v Bruselu a vůbec by se nezačal stavět. Město a kraj proto v létě před dvěma roky zřídily speciální kancelář.

„Majetkoprávní záležitosti jsou vypořádané,“ ubezpečuje dnes náměstek Rozehnal.

Poprvé v historii Olomouckého kraje se ovšem půda musela vyvlastňovat. „Je to stavba ve veřejném zájmu a vyvlastňování se uplatnilo pouze v případech, kdy majitelé pozemků nebyli známi,“ popsal Rozehnal.

„Nabývací tituly byly například z roku 1908 a od té doby se po dědicích slehla zem. V listu vlastnictví bude zapsán závazek, pokud se dědicové objeví, že jim bude za pozemky vyplacena příslušná cena,“ doplnil s tím, že kancelář nakonec uzavřela zhruba 220 smluv s majiteli půdy.

Obchvat má odvést tisíce aut, které nyní jezdí přes město

Severní obchvat Prostějova povede od obchodní zóny u výpadovky na Olomouc směrem na západ až k výpadovce na Kostelec na Hané a na Konici.

Podle odhadů by ho denně mohlo využívat až několik tisíc automobilů, jenž nyní jezdí třeba po výpadovce z Prostějova na Olomouc, kterou podle posledního sčítání dopravy denně projede přes patnáct tisíc automobilů. Po vnitřním okruhu města je to přes dvanáct tisíc a po výpadovce na Kostelec na Hané a Konici téměř osm tisíc.

Samotnou silnici bude stavět kraj, obslužní prostory, chodníky nebo lávku postaví město Prostějov.

Bývalý opoziční prostějovský zastupitel František Filouš ovšem upozorňuje, že se zbytečně ztratilo mnoho času.

„Prostějované by si obchvat zasloužili dříve, ale hlavní nakonec je, že bude. Je to velmi chvályhodné, že se výkupy – sice za pět minut dvanáct – podařily,“ řekl Filouš, který se severnímu obchvatu Prostějova věnoval řadu let.

Majitelé pozemků si stěžovali na nečinnost úřadů

Někteří majitelé pozemků pod plánovanou trasou si podle něho v minulosti stěžovali, že s nimi úřady nekomunikovaly a nikdo je neoslovil.

„Ze začátku se tomu nedával takový význam, jaký to mělo mít. Postupem doby se úřady začaly obchvatu věnovat a je vidět, když něco dostane prioritu, tak se výsledek dostaví,“ chválí dnes Filouš.

Zřízení speciální kanceláře Prostějov a kraj odkoukaly ze sousedního Přerova. Tam se rovněž dlouhé roky nedařily výkupy pozemků pod plánovanou dálnicí D1, až celou věc rozhýbali pracovníci kanceláře, která neměla nic jiného na starosti. V rámci možností je spokojená i jedna z majitelek půdy pod severním obchvatem.

„Aspoň, že vykoupili takové ty kousky na okrajích, které by nám k ničemu nebyly. V rohu nám tam vycházela malinká špice nebo je tam vedle obchvatu malovaná jakási cesta a tu odkoupili také. Co jsme mohli dělat? Hrozilo vyvlastnění, tahali bychom se po soudech a nakonec by koupili jenom půdu přímo pod silnicí a nám by zůstal nějaký příkop, tak jsme na to přistoupili,“ odtušila žena, která však nechtěla, aby se v novinách objevilo její jméno.

Úřady při výkupech slibovaly cenu minimálně 600 korun za metr půdy.

zpět na článek