Parkovné v Olomouci zdraží, nově se začne platit také na sídlištích

  11:32
Na všech olomouckých sídlištích je nedostatek parkovacích míst. Když je za socialismu stavěli, jezdilo po cestách nepoměrně méně aut než nyní. Proporce 70. a 80. let minulého století se do současnosti vůbec nehodí, takže je třeba zasáhnout.

Olomouc, ulice Schweitzerova. Město Olomouc si nechalo zpracovat novou koncepci parkování, která by měla řešit i parkování na sídlištích. (20. 7. 2021) | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Nejvíce se nedostatek parkovacích míst projevuje na sídlištích krajského města hlavně večer a v noci, kdy řidiči nechávají auta na místech, kde to zákon nedovoluje: u přechodů, v zatáčkách nebo na chodnících.

Jedním ze zásadních navrhovaných opatření je rozčlenění území Olomouce do čtyř zón s odlišnými pravidly. Upřednostněni přitom budou lidé s trvalým pobytem.

„Situaci by mělo pomoci zlepšit zavedení zóny C v širším centru a rovněž navržená zóna D zahrnující sídliště. Tím vznikne větší pravděpodobnost pro zaparkování aut rezidentů v blízkosti bydliště,“ sdělil Martin Luňáček z útvaru hlavního architekta magistrátu.

17 tisíc míst, za něž se bude platit

K současným 2 500 parkovacích míst má přitom přibýt téměř 17 tisíc nových, za která se bude také platit.

Zřízení zóny D bude znamenat, že se na sídlištích bude platit v pracovní dny v době od 17 do 6 hodin ráno.

Jestliže opatření pomohou, bude velká část lidí ochotná na nová pravidla přistoupit. „Když se bavím s lidmi na sídlišti, říkají, že pokud budou mít možnost zaparkovat, rádi si nějakou korunu zaplatí. Ale chtějí mít jistotu, ať už v novém parkovacím domě, nebo na vytvořeném parkovišti,“ uvedl předseda komise z Nových Sadů Jaroslav Krátký.

Omezí se parkování dodávek

Místa na sídlištích mají uvolnit také dodávky, které jsou podle magistrátu problém a jejichž parkování hodlají představitelé města omezit.

„Některé obyvatele by mohla regulace přimět ke snížení počtu vozidel v domácnosti, kdy využívají soukromé i služební vozidlo. Předpokládáme, že část kapacit bude uvolněna vozidly osob, které v místě nemají trvalý pobyt. Zejména jde o studenty, kteří se po městě sice pohybují pěšky, na kole nebo MHD, ale jejich vozidlo je bezplatně zaparkované po celý týden před pronajatým domem,“ uvedla mluvčí radnice Radka Štědrá.

Podle nové koncepce by rezidenti za jedno auto ročně platili podle zóny, ve které bydlí a mají v ní trvalé bydliště.

Jednalo by se o sto korun na sídlištích až po dva tisíce korun v zónách A (pěší zóna) a B (historické centrum). Za druhé a další auto by pak rezident platil od 10 tisíc na sídlištích po 16 tisíc v zónách A a B.

„Cena deset tisíc korun ročně není přehnaná. Náklady na údržbu parkovacích míst na ulicích a parkovištích se pohybují mezi třemi až čtyřmi tisíci za rok. Tyto náklady platí každé město a pomyslně tak doplácí,“ podotkl předseda České parkovací asociace Petr Horský.

Fond mobility

Společně s novou parkovací politikou Olomouce vznikne i fond mobility, kam půjdou veškeré peníze vybrané na parkovném a pokutách. Radnice za ně bude hradit například výstavbu nových parkovacích míst.

K návrhu nové parkovací politiky budou mít lidé příležitost se vyjádřit na veřejných projednáváních 14. a 15. září. Už teď se mohou zájemci s návrhem seznámit na webové stránce spokojena.olomouc.eu.

Nová koncepce parkování počítá s tím, že lidé na olomouckých sídlištích sice budou za parkování platit, nebudou už však mít problém najít volné místo.

„Města často zvýhodňují lidi s trvalým pobytem“

Způsob řešení problematiky parkování by měl vycházet především z tvrdých dat, nikoliv pocitů, říká v rozhovoru předseda České parkovací asociace Petr Horský.

Lze říct, jaká parkovací strategie je nejvhodnější? Nejúčinnější?
Nikdy se nemůžeme dívat pouze na problematiku parkování. Vždy musíme tento fenomén řešit v kontextu mnoha jiných. V posledních deseti letech se parkovací politiky silně soustředily na preferenci svých obyvatel. A tak se parkovací zóny rozšiřují z center měst na jejich okraje do sídlištních aglomerací. Tady směřují zejména na skupinu obyvatel, kteří zde nejsou trvale hlášení k pobytu.

Na co města při nových konceptech parkování zapomínají?
Nejčastější chybou je tzv. pocitové řešení. Postup, kdy města vychází z pocitů a dojmů, případně doplněných o výběr nejčtenějších hitů ze sociálních médií. Správný postup by měl být založený na kvalitní dopravní a prostorové analýze. Na tvrdých faktech a datech. Mnoho parkovacích politik je orientováno na voliče a je v nich velice zvýhodněná skupina parkujících s trvalým pobytem v daném městě.

Olomouc chystá novou parkovací politiku, kdy chce rozšířit placené stání i na sídliště, druhé auto v rodině by podle návrhu mělo ročně za stání platit přes 10 tisíc korun. Je tohle podle vás správná cesta?
Ono je to poměrně lákavé, protože většina rodin má právě standardně jedno auto. O to více jsou vidět jednotlivci s více vozidly v rodině, služební vozy či dodávky. A tyto případy jsou častým cílem parkovacích politik. Je takto vytvářen tlak na občany, aby se přihlásili k trvalému pobytu v daném městě, což městům zvyšuje rozpočtové příjmy. Současně se těmito opatřeními omezují počty parkujících dodávek a případně i dalších vozů v rodinách. Vhodné je vždy mít připravenou odpověď na otázku: A kde mám teď parkovat? Pokud město najde na okrajích sídlišť plochy a vytvoří zde „záchytná“ parkoviště, pak si ušetří spoustu problémů, zejména mediálních. Současně město může říct: Víme, že existují nevyužívaná parkoviště. Proto je nutná kvalitní dopravní a prostorová analýza.