O další regionální tratě se hlásí jen ČD, ostatní dopravce odradily termíny

  4:52
Jeden z největších a nejlukrativnějších vlakových souborů. Tak označují lidé z dopravní branže takzvané elektrické tratě v Olomouckém kraji. Nyní se hraje o to, kdo bude na těchto kolejích jezdit od roku 2023 dalších deset let. Přihlásily se jen České dráhy, další dopravci tvrdí, že museli vycouvat kvůli podmínkám, které kraj nastavil.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Soutěž na elektrický soubor provází, ostatně jako tendry na motorové tratě, od počátku kontroverze. V případě „elektriky“ dopravce i část krajské opozice znervóznila změna v druhu výběrového řízení. Původně plánované nabídkové řízení vedení kraje změnilo na přímé zadání s tržními konzultacemi – stejně jako to bylo u motorových svazků, které připadly Českým drahám (ČD).

Kraj od počátku ujišťoval, že při hledání vhodného dopravce osloví více společností. Jak uvedl na dubnovém zastupitelstvu náměstek pro dopravu Jan Zahradníček (ANO), obrátilo se hejtmanství na tři dopravce – ČD, Arrivu a Leo Express. „Nabídku nakonec podaly pouze České dráhy,“ informoval náměstek.

Právě s nimi teď kraj ladí podmínky. V dubnu zároveň Zahradníček tvrdil, že řada věcí, s kterými ČD přišly, se mu nelíbí a bude třeba o nich s dopravcem jednat.

MF DNES oslovila i společnosti Arriva a Leo Express (LE) s otázkami, proč kraji nepodaly žádnou nabídku. Zvláště u LE to bylo přinejmenším zarážející, neboť již před lety avizoval, že by rád elektrickou síť v regionu obsluhoval.

Jak vyplývá z reakcí obou dopravců, hlavní překážkou byly podmínky, které si Olomoucký kraj nastavil. Hejtmanství mimo jiné požaduje i nové elektrické vozy, jenže podle dopravců je požaduje v nereálných termínech.

„Od výrobců jsme neměli jasnou a dostatečnou záruku, že potřebná vozidla stihnou včas vyrobit a dodat. Proto jsme dál v jednáních, nabídkách a případných přesných termínech k dalšímu postupu nepokračovali,“ uvedl mluvčí Arrivy Jan Holub.

Leo Express: Stanoveny byly nereálné podmínky

Podobně reagoval i Emil Sedlařík, mluvčí LE. „Zadavatele jsme na několika jednáních upozorňovali na to, jakým způsobem má nastavit podmínky, aby skutečně získal kvalitní vlaky a obdržel několik konkurenčních nabídek,“ uvedl Sedlařík.

„Místo toho stanovil zadavatel extrémně krátkou dobu na přípravu dokumentace a také nepřiměřenou dobu na realizaci příprav spuštění provozu,“ pokračoval mluvčí.

„Na přípravu nabídky byly celkem tři měsíce. Na takto rozsáhlý soubor, který tvoří přibližně čtyři miliony vlakokilometrů ročně a je vůbec jedním z největších soutěžených souborů s požadavkem na více než 20 nových elektrických vozidel, by mělo být více času, minimálně šest měsíců,“ dodal Sedlařík.

Leo Express také upozorňuje na to, že termíny na dodání a nasazení nových souprav jsou přinejmenším šibeniční.

„Dle zkušeností s výrobci vozidel trvá výroba a schválení nového vozidla 36 měsíců, pokud se nejedná o již schválená vozidla pro provoz v Česku. Stanoveny byly tedy nereálné podmínky, které prakticky žádný dopravce nemohl splnit, na což jsme upozorňovali – reálně je pak splnil dopravce jediný,“ upozornil Sedlařík.

„Jsme v kontaktu s několika výrobci železničních vozidel, kteří potvrdili zájem o spolupráci na tomto projektu, ale z důvodu termínů požadovaných zadavatelem nemohli spolupráci realizovat. Pokud zadavatel nastaví reálné podmínky, máme zájem se do soutěže opět zapojit a tento soubor provozovat,“ říká zároveň.

Setkali jsme se i s kratšími termíny, říkají ČD

ČD, s kterými nakonec kraj o provozování trati jedná, nechtěly zakázku ani její okolnosti příliš komentovat.

„Není na ČD, aby hodnotily podmínky a termíny, které vycházejí z potřeb jednotlivých zákazníků – krajů a státu, v praxi jsme se však setkali i s kratšími termíny na přípravu provozu poptávaných výkonů,“ uvedla mluvčí dopravce Vanda Rajnochová.

Co přesně ČD Olomouckému kraji nabídly, nechtěla mluvčí podniku zatím přiblížit.

„Projednávanou obchodní nabídku nekomentujeme, můžeme pouze sdělit, že v případě její akceptace krajem se mohou obyvatelé Olomouckého kraje těšit na nejmodernější bezbariérové elektrické vlaky u nás,“ dodala Rajnochová.

MF DNES oslovila s řadou otázek po e-mailu krajského náměstka Zahradníčka. Po několika dnech se s odpověďmi ozvala ředitelka Koordinátora integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Kateřina Suchánková.

„Je to především rozsah dopravního výkonu, počet a stav vozidel a staniční servis,“ reagovala na otázku, co byly hlavní podmínky kraje pro výběr dopravce.

Na doplňující otázky k problematice termínů a výtkám Leo Expressu však ani týden po urgencích neodpověděla.

Autor: