Kraj rozporcoval zakázku na oslavy pod limit tendru, dělala je jediná firma

  12:20
Během září se v několika městech Olomouckého kraje konaly akce, jejichž společným motivem byla oslava 20 let existence kraje. Cena se podle veřejně dostupných zdrojů celkově může vyšplhat až na 5,5 milionu korun. Pozornost ale poutá způsob, jakým byla vybrána jedna z agentur, které se na organizaci podílely, a která má zároveň blízko k vedení hejtmanství.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Libor TeichmannMF DNES

Organizaci Dnů Olomouckého kraje 2020 v Šumperku, Jeseníku, Prostějově a Přerově dostala od hejtmanství na starost společnost Intertrade Moravia – známá pod svou značkou Agentura Forsberg. Celkem kraj za tuto část oslav zaplatí 1,9 milionu včetně DPH.

Při pohledu do registru smluv lze přitom zjistit, že hejtmanství vystavilo pro Forsberg objednávky pro každé město zvlášť, ovšem za identickou cenu – 480 tisíc korun včetně daně. Po odečtení DPH pak je výše objednávky 397 tisíc. Pod všemi je podepsaná kancelář hejtmana.

Jak zároveň vyplývá z veřejně dostupné krajské směrnice o zadávání veřejných zakázek, u smluv, jejichž hodnota bez daně nepřesahuje 400 tisíc, může o výběru dodavatele rozhodnout hejtman či jiná pověřená osoba. Nemusí přitom oslovovat více potenciálních zájemců.

Vše nasvědčuje tomu, že přesně v tomto režimu byly zmíněné jednotlivé objednávky na krajské oslavy vystaveny.

MF DNES se obrátila na hejtmanova tajemníka Vladimíra Lichnovského (ANO) s otázkami, zda skutečně byly jednotlivé zakázky přímo zadány Forsbergu bez výběrového řízení, a na základě čeho byla vybrána právě tato agentura. Konkrétní odpověď však Lichnovský ani po opakovaném dotazování nezaslal.

„Zadání všech objednávek a smluv na zmíněné akce probíhá v souladu s legislativou a interními normami úřadu,“ uvedl pouze.

Šéf agentury: Detaily zadání zakázky už si nepamatuji

Výkonný ředitel agentury Forsberg Marek Berger MF DNES řekl, že už si nepamatuje, jak přesně probíhala komunikace s krajem, ani jak hejtmanství firmu oslovilo.

„To vám teď nepovím, jak to proběhlo, ale běžně to bývá tak, že nás někdo osloví, abychom vymysleli projekt, který pak realizujeme,“ popsal Berger.

„Myslím, že to ani nebylo standardní nabídkové řízení přes portály,“ dodal.

Proč kraj poptával jednotlivá města zvlášť, nedokázal posoudit. „Proč se tak rozhodli, to nevím,“ řekl.

A z jakého důvodu si kraj vybral právě je? „Asi proto, že jsme dobří a děláme to jinak než tradiční eventová agentura. Myslím, že za málo peněz dokážeme udělat hodně muziky,“ poznamenal.

Agentura zajišťuje pro kraj i další akce

U vedení kraje přitom panuje o služby Forsbergu zájem již delší dobu. Agentura pro hejtmanství zajišťuje od roku 2017 předávání cen za cestovní ruch a od loňska i za životní prostředí.

Ve všech případech je cena bez DPH vždy těsně pod hranicí 400 tisíc a objednávky jdou přímo z kanceláře hejtmana. Stejně tak tomu je u zakázky na výrobu osvětové kampaně pro šetření s vodou „Sprchuješ slona?“.

Moderátor Tomáš Gottwald, kterého Forsberg zastupuje a který zároveň pracuje v rádiu, jež je s agenturou obchodně propojené, se v minulosti moderátorsky podílel na projektu mobilní kanceláře hejtmana Ladislava Oklešťka (ANO) a uváděl i křest Oklešťkovy knihy.

Hejtman na otázky MF DNES k tématu nereagoval. Naopak opoziční zastupitel Marian Jurečka (KDU-ČSL) nešetřil kritikou na adresu velikosti oslav za očekávaných 5,5 milionu korun v situaci, kdy si kraj musel vzít půlmiliardový úvěr a stal se tak nejzadluženějším v Česku.

„Je to absurdní ukázka fungování této koalice při správě kraje. V situaci, kdy se hledá každá koruna, běží takto velké akce a navíc v době koronaviru. Pan hejtman si z toho udělal předvolební kampaň,“ prohlásil Jurečka.

V poslední době nejde o jedinou kritizovanou akci, končící vedení olomouckého hejtmanství totiž také nechalo pro krajské úředníky, zastupitele, poslance a senátory uspořádat jako výraz poděkování dvě rozlučkové akce za téměř 700 tisíc korun.

Kromě toho kraj také třeba nedávno přiklepl dotaci 1,4 milionu pro sdružení OK4Inovace vedené dcerou hejtmana Ladislava Oklešťka. Pro vyplacení peněz přitom musel udělit dotační výjimku. Ohnutí nastavených pravidel hájil tím, že peníze jdou na stěžejní projekt celého sdružení.

Takové nastavení zakázek je podezřelé, kritizuje TI

Podle právníka Pavla Jiříčka z protikorupční organizace Transparency International (TI) je způsob, jakým kraj zakázku na oslavy zadal, problematický.

„Všechny uvedené zakázky jsou podezřele utnuté těsně pod hranicí 400 tisíc korun bez DPH a jsou tak zařazeny do kategorie zakázek dle směrnice, pro které se nepoužijí prakticky žádná soutěžní pravidla uchazečů a mohou být zadávány volně z ruky,“ uvedl pro MF DNES.

„V případě Dnů Olomouckého kraje v jednotlivých městech kraj postupoval dle mého názoru v rozporu s vnitřní směrnicí, kde se uvádí, že by podobné služby měly být soutěženy najednou a nemělo by docházet k dělení, jako tomu je v tomto případě,“ popsal Jiříček.

„Tím, že kraj rozdělil tato plnění, vyhnul se oslovování jednotlivých možných dodavatelů a narušil tak minimálně zásadu transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace,“ dodal.

Analytik Milan Eibl z TI poznamenal, že problematických aspektů je kolem uspořádaných akcí více.

„Kromě nestandardního postupu při zadání zakázky je třeba rizikově vnímat i načasování celé akce, která může být zneužita jako politická kampaň zaplacená krajem,“ řekl Eibl.

„Navíc podezření zvyšuje skutečnost, že bude zajišťována společností, která má se zajišťováním hejtmanova PR zkušenosti. Celá zakázka tak zasluhuje bližší pozornost, zda nejde o zneužívání veřejných prostředků,“ dodal.

Autor: