iDNES.cz

Druhý superb za dva roky. Olomoucký hejtman má opět nový služební vůz

  4:54
V srpnu 2017 si olomoucké hejtmanství pořídilo pět nových aut za 2,3 milionu korun. Nejdražší Škoda Superb L&K 2,0 TSI za 876 tisíc bez DPH byla pro hejtmana Ladislava Oklešťka z hnutí ANO. Jak zjistila MF DNES, v listopadu schválila krajská rada nákup nové hejtmanské limuzíny, tentokrát Škody Superb L&K za 1,2 milionu.

Ilustrační snímek | foto: Stanislav HeloňaMF DNES

Důvodem pro nákup nového vozu nebyl špatný technický stav nebo vysoký počet najetých kilometrů na doposud užívaném superbu.

„Doplňoval se vozový park a je běžná praxe, že nejnovější vůz dostane hejtman, protože toho nejvíc najezdí,“ vysvětluje nákup hejtman Ladislav Okleštěk.

Kraj skutečně v půlce loňského roku vypsal zakázku na centrální nákup aut pro potřeby hejtmanství i nejrůznějších příspěvkových organizací.

Podle zadávací dokumentace chtěl pořídit celkem 17 automobilů za zhruba šest milionů korun. Součástí zakázky byl nákup několika fabií, dvou SUV a jedné limuzíny. Tu dostal k dispozici hejtmanův náměstek Jiří Zemánek (ČSSD).

Na novou limuzínu pro hejtmana Oklešťka však kraj vypsal samostatný tendr až o dva měsíce později. Nákup superbu tak nebyl součástí centrálního nákupu, ale šlo naopak o zcela účelovou koupi.

Kraj: Při obměně vozového parku dostává hejtman to nejlepší

Hejtmanství nicméně poněkud kuriózně odmítá, že by cíleně pořizovalo limuzínu za 1,2 milionu primárně pro Oklešťka.

„Nejde o výměnu auta pro pana hejtmana, nýbrž o doplnění vozového parku krajského úřadu, přičemž je obvyklou praxí, že pan hejtman dostává to nejlepší auto, neboť najezdí nejvíc,“ opakuje hejtmanův argument mluvčí Olomouckého kraje Eva Knajblová. Podle ní se hejtmanství Oklešťkova původního vozu nezbavilo.

„Stávající vozy jsou nadále využívány členy vedení kraje nebo zaměstnanci krajského úřadu ke služebním cestám,“ uvedla Knajblová. Loni pořízený superb tak po Oklešťkovi „zdědil“ ředitel krajského úřadu Lubomír Baláš.

Hejtmanova argumentace o „zavedené a logické“ praxi má však několik poměrně vážných trhlin.

„Nemohu to srovnat s obcí, protože my máme jako služební auto dodávku pro potřeby spolků. Co ale vím, tak třeba v Pardubickém kraji to auto dojíždí do určitého počtu kilometrů a až pak se mění,“ pozastavuje se nad netradiční metodou opoziční zastupitel a starosta Dolních Studének Radim Sršeň (Starostové ProOlomoucký kraj).

O údajné běžné praxi v okolních regionech neví

Také mluvčí sousedního Pardubického kraje Dominik Bardák MF DNES řekl, že vozový park hejtmanství obměňuje průběžně podle potřeby a s ohledem na to, že vozy jsou v každodenním provozu. Tamní hejtman Martin Netolický nyní jezdí v autě z roku 2017.

„Předchozí vozidlo mělo najeto 220 tisíc kilometrů,“ doplnil Barták.

MF DNES oslovila i zástupce dalších okolních krajů s otázkou, zda u nich v případě nákupu aut funguje stejná praxe jako v Olomouckém kraji. Z odpovědí vyplývá, že se podobné postupy při nákupu automobilů jinde nedodržují.

Třeba Oklešťkův kolega z hnutí ANO a hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák má k dispozici dvě auta. Jedno reprezentativní audi z roku 2014, které „zdědil“ po svém předchůdci. Druhý vůz Škodu Superb má Vondrák pro služební i soukromé účely, kdy podle mluvčí přispívá na provoz.

„Praxe, že v případě doplnění vozového parku dostane nejnovější vůz hejtman, u nás není,“ dodala mluvčí Moravskoslezského kraje Monika Birklenová.

Zlínský hejtman Jiří Čunek má k dispozici Audi A8 z roku 2014. Auto má podle mluvčí kraje Adély Kousalové najeto 218 tisíc kilometrů.

„Ale staráme se o něj, takže je v dobrém stavu. Zatím jeho prodej neplánujeme, nákup nového vozu by byl finančně náročný,“ uvedla Kousalová.

Hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek jezdí v autě z roku 2016. Podle jeho mluvčího se vozy obměňují pouze v závislosti na opotřebovanosti a počtu najetých kilometrů.

Autor:
zpět na článek