iDNES.cz

Olomoucká zubní pohotovost odmítne část pacientů, vezme jen vážné případy

  11:13
Olomoucké fakultní nemocnici došla trpělivost s agresivními pacienty a s lidmi, kteří chodí na nepřetržitou zubní pohotovost s běžnými potížemi, jež mají řešit u svého zubaře. V noci a brzy ráno proto zpřísní podmínky ošetření.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Byla středa 18. září nedlouho po půlnoci, když se personál lékařské služby první pomoci na klinice ústní, čelistní a obličejové chirurgie olomoucké fakultní nemocnice začal věnovat pacientovi, který přišel s bolavým zubem. Muž byl silně opilý a už od začátku slovně napadal lékaře i sestru, kterou častoval i těmi nejsprostějšími urážkami.

Zdravotníci přesto nakonec začali s ošetřením, a to i navzdory tomu, že nešlo o nic vážného. Muž ale navržené vrtání zubu odmítl a žádal jeho vytržení, což opět doplnil vulgaritami. Lékař se posléze pustil do zákroku, který ale musel přerušit, neboť se pacientovi začalo chtít zvracet. Ošetření tedy ukončil, na což muž reagoval výhrůžkami soudem a na odchodu ještě přidal mlácení dveřmi.

I taková scéna se letos odehrála na olomoucké zubní pohotovosti, která je jednou z pouhých dvou na celé Moravě s nepřetržitý provozem, a to včetně víkendů či svátků. Vedení kliniky se nyní rozhodlo, že v noci bude pohotovost brát jen vážné případy.

Problémem totiž zdaleka nejsou jen opilí hrubiáni. Někteří lidé pohotovost považují spíše za zubní ordinaci s nepřetržitým provozem k volnému využití.

„Lékařskou službou první pomoci se rozumí ambulantní péče poskytovaná pacientům v případech náhlé změny zdravotního stavu nebo zhoršení průběhu onemocnění,“ nastínil mluvčí fakultní nemocnice Adam Fritscher.

„Není tak určena pro běžné vyšetřovací nebo léčebné výkony, které si lze vyžádat v rámci denního provozu zdravotnických zařízení. V případě zubní pohotovosti však tuto skutečnost někteří pacienti odmítají brát na vědomí a dožadují se i zcela běžných výkonů v jakoukoli denní a noční dobu. Jejich počet přitom stále stoupá,“ dodal.

V noci lékaři ošetří pouze úrazy, krvácení či vážné stavy

Od 16. prosince proto budou lékaři na zubní pohotovosti v době od desáté večer do sedmé ráno ošetřovat striktně pouze úrazy a krvácení, případně pacienty, kteří jsou ve stavu ohrožení zdraví nebo života.

„Neakutní případy budou kategoricky odkazovány na běžné ordinační hodiny, případně ke svému praktickému zubnímu lékaři. Věříme, že pacienti tuto změnu pochopí, protože ačkoli se takové opatření jeví jako nepopulární, je děláno jednoznačně v jejich zájmu,“ uvedl přednosta kliniky ústní, čelistní a obličejové chirurgie Peter Tvrdý.

Lékařům podle něj stále přibývá práce i bez těch, kteří akutní ošetření nepotřebují, neboť do Olomouce míří pacienti z celého kraje i dalších regionů. Pokud totiž potřebují neodkladně pomoc zubaře, moc možností na Moravě například večer či o víkendu nemají.

„V Olomouckém kraji funguje zubní pohotovost ve velmi omezené míře už jen o víkendech v Šumperku a Jeseníku. Podobné je to i v Brně, Zlíně a dalších moravských nemocnicích, kde také existují tyto pohotovosti jen v omezeném časovém režimu, pokud vůbec. Do Olomouce tak dojíždí stále více pacientů i z jiných spádových oblastí. Jediná další nemocnice se zubní pohotovostí ordinující nonstop je na Moravě v Ostravě,“ popsal Tvrdý.

Za patnáct let se počet pacientů pohotovosti zvýšil čtyřnásobně

Neustálý nárůst počtu pacientů potvrzují i čísla. Zatímco v roce 2003 přišlo na olomouckou zubní pohotovost něco málo přes čtyři tisíce lidí, o šest let později to bylo přes deset tisíc a loni už téměř sedmnáct tisíc. Péči o ně musel zvládnout odbavit tým složený z celkem 16 lékařů a 18 zdravotních sester.

„Zejména v dobách dovolených se přitom stává, že personál má často více pohotovostních služeb za sebou bez ohledu na jejich denní zaměstnání, jinak by nebylo možné lékařskou pohotovost zajistit,“ podotkl přednosta kliniky.

S narůstajícím počtem lidí se přitom pojí zvýšení čekacích dob, což pak někdy vede ke konfliktům. Zvláště když je naplněno pravidlo, že pořadí pacientů určuje lékař.

„Narůstá počet případů nejen verbální agrese ze strany pacientů, což souvisí s čekací dobou dvou až tří hodin. Ta je ovšem dána vysokým počtem příchozích pacientů, navíc ošetření úrazu nebo dětského nespolupracujícího pacienta vyžaduje delší čas,“ shrnul Tvrdý.

„K tomu se přidávají pacienti s drobnými úrazy zubů nebo dutiny ústní, které nevyžadují hospitalizaci, ale ošetření je vzhledem ke krvácení prováděno přednostně,“ dodal.

zpět na článek