iDNES.cz

Po selhání brzd doporučila inspekce odstavit v Olomouci tramvaje, jezdí dál

  4:52
Už dva měsíce je odstavená tramvaj, která v Olomouci po selhání brzd sjela i s cestujícími z kopce. Ostatních sedm vozů stejného typu ovšem jezdí dál, a to navzdory Drážní inspekci, která je doporučila do konce vyšetřování vyřadit z provozu.

Olomoucký dopravní podnik nakoupil osm tramvají typu EVO1 a EVO1/o, jedné z nich ale na konci srpna selhaly brzdy. Navzdory doporučení Drážní inspekce odstavit je do vyšetření příčin sedm vozů dál jezdí. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Před více než rokem byla kolem nových tramvají typu EVO1 a EVO1/o v Olomouci velká sláva. Nízkopodlažní, klimatizované a s USB zásuvkami pro nabíjení mobilů, zkrátka nejmodernější vozy, jež má Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) ve své flotile.

Během loňského podzimu do ulic vyjelo osm takových tramvají, po letošním 25. srpnu ale jedna chybí. Vozu číslo 122 s typovým označením EVO1/o v centru na zastávce U Dómu velmi pravděpodobně selhaly brzdy a samospádem sjel z kopce.

Od té doby stojí v depu a nyní už je kolem těchto tramvají ticho. O incidentu, při němž uvnitř seděli lidé, dopravní podnik sám doposud oficiálně neinformoval.

Cestujícím tak ani nevysvětlil, proč zbývajících sedm tramvají EVO1 po Olomouci dál jezdí. Zjištění MF DNES navíc ukázala, že Drážní inspekce, která nehodu vyšetřuje, by je do depa poslala.

„Prostřednictvím pověřené osoby DPMO pro šetření mimořádné události jsme dopravnímu podniku do doby zjištění všech příčin selhání mechanické parkovací brzdy doporučili předmětné tramvaje nepoužívat,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Současně tak odhalil, že svoji roli v případu má i selhání parkovací brzdy.

Oficiální doporučení jsme nedostali, brání se DPMO

Rozhodnutí o odstavení tramvají je však na dopravci. Konkrétně jde o pět vozů s dveřmi na jedné straně označených EVO1 a dvě tramvaje s dveřmi po obou stranách EVO1/o.

„Je však věcí, odpovědností, DPMO, zda se naším doporučením bude řídit,“ upozornil Drápal.

Tramvaje EVO1 dál jezdí

MF DNES o nehodě poprvé psala na začátku října, dopravní podnik ji celou dobu příliš nekomentuje. Jeho mluvčí Martina Krčová na otázky ohledně doporučení Drážní inspekce nejprve reagovala tím, že se nezakládají na pravdě. MF DNES jí proto poslala přímo Drápalovo oficiální vyjádření.

„K dnešnímu dni jsme oficiální doporučení výrobce ani Drážní inspekce k omezení provozu tramvají typu EVO/o neobdrželi. Na základě pokynu výrobce byla provedena opatření k zajištění bezpečného provozu vozů typu EVO/o,“ doplnila Krčová. Dotaz, proč DPMO o události stále sám neinformoval, nechala bez odpovědi.

Drážní inspekce také nyní potvrdila dřívější zjištění MF DNES, že v tramvaji byli lidé.

„Podle našich informací byla obsazena několika cestujícími, se kterými nejsme v tuto chvíli v kontaktu,“ podotkl Drápal.

Řidič se snažil brzdit, ale tramvaj zrychlovala, popsala svědkyně

Nejprve se totiž zdálo, že couvající tramvaj byla v neděli 25. srpna krátce před šestou ráno prázdná.

Koncem září to tvrdila i policejní mluvčí Irena Urbánková. „V době události se v tramvaji, kromě řidiče, nenacházel žádný cestující,“ uvedla.

4. října 2019

MF DNES se však poté podařilo získat výpověď Markéty Pospíšilové, která danou tramvají cestovala.

„Naráz začala tramvaj pomalu couvat. Řidič zřejmě hned reagoval, vůz se zastavil a začal se opravdu hodně třást,“ vybavila si Pospíšilová. Tramvaj podle ní samospádem dojela ke křižovatce na Žižkově náměstí. Pospíšilová odsud poté hned odešla, policie ji neoslovila.

Neovladatelné tramvaji musel uhýbat řidič s dodávkou

Ještě předtím se ujíždějící dvacetitunové tramvaji musela vyhnout dodávka, jež na zastávku U Dómu přijela krátce po ní a čekala za vozem na volnou cestu. I jejího řidiče Aleše P. se MF DNES teď podařilo najít. Kvůli couvající tramvaji musel sám rychle zařadit zpátečku, pak tramvaj jen tak tak objel.

„Když jsem jel vedle ní, naznačoval jsem řidiči, jestli je normální. Byla to sekunda, dvě. Vůbec mě v té chvíli nenapadlo, že má špatné brzdy. Měl asi hodně práce s tím to nějak zvládnout. Sledoval asi ovládací pult, na mě se nepodíval. Při couvání ani necinkala žádná výstraha,“ vylíčil řidič dodávky. Ani jeho policie nekontaktovala.

Policejní mluvčí Urbánková však již dříve uvedla, že k případu už nesdělí žádné informace.

„A to vzhledem k tomu, že spisový materiál byl předán příslušnému správnímu orgánu k projednání,“ zdůvodnila.

Spis tak skončil na olomouckém magistrátu, jenž se odvolává na vyšetřování Drážní inspekce.

„Do doby ukončení šetření nelze poskytovat jakékoli informace,“ vzkázala mluvčí magistrátu Radka Štědrá.

zpět na článek