iDNES.cz

Špatný projekt, šizená stavba. Kus D35 se musel znovu stavět po 18 letech

  4:56
Už po 18 letech provozu muselo Ředitelství silnic a dálnic postavit několik kilometrů dálnice D35 mezi Olomoucí a Lipníkem znovu. Původní silnice se totiž kvůli chybám v projektu a ve výstavbě rozlámala tak, že bylo potřeba odtěžit ji až na základy. Náprava situace přišla daňové poplatníky na víc než sto milionů korun.

(ilustrační snímek) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Dálnici D35 mezi Olomoucí a Lipníkem nad Bečvou stát postupně zprovozňoval v letech 1997 až 2003. Část mezi 292. a 295. kilometrem ale dopravní zatížení dlouho nevydržela.

„Tento úsek rozhodně není reprezentantem dálniční výstavby. Při projektování a stavbě došlo k řadě chyb, což se po nárůstu dopravního zatížení projevilo velmi rychlou destrukcí,“ potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Největší problémy byly v místech, kde je dálnice zaříznutá do skály, v navazujícím tunelu a pak v úseku, kde levý pás má dostředný sklon. Na katastrofálním stavu silnice po necelých dvaceti letech se podle ŘSD podepsalo několik faktorů najednou.

Tím hlavním bylo to, že stavbaři tam silnici nepokryli asfaltem, ale cementobetonem, u kterého se později prokázalo, že má tendenci rozpínat se.

Dílo zkázy pak dokonala voda, která se i s chemickými rozmrazovacími prostředky ze zimní údržby trhlinami dostávala až na cementový podklad a ve velkém prosakovala také hlouběji do další nestmelené vrstvy ze štěrkodrtě i dál do takzvané aktivní zóny. Bohužel nefungovalo ani navržené odvodnění.

„Kvůli poruchám cementobetonového krytu se i přes průběžné lokální opravy dostávalo na podkladní vrstvu z cementové stabilizace větší množství vody, což způsobilo degradaci této vrstvy,“ vysvětlil mluvčí ŘSD.

Stavbaři nedodrželi předepsané normy

Problémy na této dálnici hrozily už v době, kdy ji ŘSD přebíralo od stavební firmy DOSTA DS UH (později se stala součástí společnosti Skanska – pozn. red.).

Nejenže projektanti z firmy Dopravoprojekt navrhli stavbu vozovky na tomto úseku velmi úsporně, v podstatě na minimální hranici tlouštěk jednotlivých vrstev, ale jak se už po dokončení dálnice ukázalo, stavbaři nedodrželi ani tehdy předepsané normy.

„Při provádění cementobetonového krytu zhotovitel nedodržel normou předepsanou pevnost betonu a nedodržel ani povolené odchylky tloušťky této vrstvy. Celkem 6,7 procenta měření tloušťky cementobetonového krytu na vývrtech bylo menší než povolená tolerance 22,2 milimetrů. Téměř třetina výsledků pevnosti betonu byla pod tehdy povolenou charakteristickou pevností 32,5 MPa,“ přiznal Studecký.

ŘSD kvůli nedodržení těchto parametrů už tehdy nezaplatilo stavební firmě celou částku za výstavbu dálnice. Odborně řečeno – při přejímacím řízení uplatnilo srážky z ceny. O jak vysokou pokutu šlo, však vedení ŘSD neprozradilo. Prostřednictvím svého tiskového mluvčího připustilo, že dálnice nemohla sloužit dlouho.

„V této skladbě navržená konstrukce v kombinaci s nedodržením normou stanovených parametrů při výstavbě a špatně fungujícím odvodněním nebyla schopna přenést silný nárůst dopravy a cementobetonový kryt se postupně začal lámat,“ shrnul.

Zda se problém týká i dalších úseků ŘSD neřeklo

Situace v těchto místech se postupem doby stala velmi nebezpečnou, proto se ŘSD rozhodlo, že ji už nebude jen „látat“.

„Při zvážení nákladů, které bychom museli vynaložit na opravy a sanaci výtluků a rozlámaných desek, jsme přistoupili k celkové rekonstrukci tohoto úseku dálnice D35 již po osmnácti letech provozu,“ doplnil Studecký.

Na to, jak vážná situace na dálnici možná hrozila, upozornila přerovská senátorka Jitka Seitlová.

„Ač laikovi, nechtělo se mi věřit, že na konci dvacátého století, kdy již byly minimálně v půlce zemí Evropské unie vybudovány téměř všechny dálniční sítě, existovaly tak vážné neznalosti technických parametrů jejich konstrukčních vrstev,“ podotkla senátorka.

Letošní oprava tříkilometrového úseku D35 stála 102,8 milionu korun bez DPH. Otázku, zda se problém týká i dalších částí této dálnice, nechalo ŘSD bez přímé odpovědi.

„Co se týká dalších oprav, pravidelně provádíme diagnostiku celé dálniční a silniční sítě v naší správě (asi 7 000 km – pozn. red.) a na základě vyhodnocení provádíme potřebné rekonstrukce. Údržba komunikací je kontinuální proces, který nikdy nekončí, a ani dálnice D35 není výjimkou,“ uvedl mluvčí.

Poté, co MF DNES svůj dotaz zopakovala, napsal Studecký: „Výše zmíněný úsek neustále sledujeme a budeme dle potřeby připravovat opravy tak, aby byla zajištěna provozuschopnost a potřebný komfort jízdy na dálnicích.“

Podívejte se na vizualizaci úseku dálnice D35 Ostrov - Vysoké Mýto:

17. září 2018

zpět na článek