Vůz zahraničního dopravce zastavili policisté v úterý odpoledne v Mohelnici.
„Při důkladné kontrole provedené společně s techniky mobilní expertní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu vyšlo najevo, že je v nákladním voze zřejmě nainstalováno přídavné zařízení schopné ovlivnit záznam dat o průběhu jízdy na digitální tachograf,“ uvedla šumperská policejní mluvčí Jiřina Vybíhalová.
Úprava byla natolik sofistikovaná, že ji nebylo možné na místě kompletně celou odhalit a případně odstranit. Policisté proto využili možnosti tahač zadržet ke znaleckému prozkoumání. Dopravce navíc musel ještě složit stotisícovou kauci, aby se zabránilo případnému budoucímu vyhýbání udělené pokutě.
Případ si následně převzali kriminalisté, řidič kamionu je nyní podezřelý z trestného činu neoprávněného přístupu k počítačovému systému a nosiči informací, za což mu hrozí zákaz řízení a v krajním případě až čtyřleté vězení.
Postih hrozí rovněž dopravci. Firmy či majitelé nákladních vozů přitom v podobných případech navíc mohou přijít i na mnoho týdnů o tahač.
„Vůz je zadržen jen na nezbytně nutnou dobu, než se k němu dostane znalec, aby důkladně prozkoumal nainstalované zařízení. To ale mnohdy není možné v krátké časové lhůtě, v praxi jde většinou řádově zhruba o měsíc, někdy i dva,“ nastínila Vybíhalová.
Objevilo se už i vypínání systému na snižování emisí
V Olomouckém kraji nešlo v posledních dnech o jedinou kontrolní akci, při které policisté odhalili porušování předpisů. Například v pátek rovněž v Mohelnici měli dva řidiči v záznamovém zařízení kartu svého kolegy.
„Padly rovněž pokuty za špatný technický stav vozů a další tři přestupky dopravců policisté oznámili k projednání příslušnému úřadu,“ doplnila Vybíhalová.
Podle policejních expertů jsou úpravy vozů, respektive jejich záznamových zařízení, technicky stále vynalézavější. Nejde přitom jen o možnost jezdit bez přestávky. Na Šumpersku odhalili policisté v září 2019 rovněž třeba také úpravu umožňující vypínání systému na snižování vypouštěných emisí.
„Hlavním motivem je znatelná finanční úspora dopravců při výměně poškozených dílů výfukové soustavy se systémem vstřikování AdBlue, a dále taktéž úspora za nákup samotné chemikálie. Úspora se projevuje hlavně při nájezdu velkého počtu kilometrů,“ vysvětlila tehdy Vybíhalová.