iDNES.cz

Modernizovaná trať z Olomouce do Šumperka dostala nový ocelový most

  11:44
Mohutná ocelová konstrukce železničního mostu se v úterý vznášela u silnice spojující Vikýřovice a Hraběšice na Šumpersku. V místě, kde silnice protíná regionální trať z Šumperka do Uničova a dále do Olomouce, konstrukci usazoval jeřáb na železobetonové nosníky. Usazování mostu bylo součástí velké rekonstrukce trati.

Výstavba nového železničního mostu na trati Olomouc - Uničov - Šumperk u Šumperka | foto: Rostislav Hányš, MF DNES

„Celá trať bude spuštěna do provozu 9. prosince letošního roku, pod mostem ale bude možné podjíždět už v polovině srpna,“ informoval Radomil Novák z vedení Správy železnic.

Dělníci museli kovovou konstrukci usadit přesně na nosníky vzdálené od sebe 27 metrů s pomocí autojeřábu. Nový most má oproti svému předchůdci zhruba dvojnásobnou délku.

Nový most umožní nejen rychlejší a tišší jízdu vlakům. Budou pod ním moci projíždět i kamiony. Výška podjezdu se totiž zvýší z dosavadních 310 na 450 centimetrů. „Most zůstává stejně vysoký. Silnice pod ním se ale díky většímu rozpětí pilířů napřímí a více zahloubí do terénu,“ vysvětlil Novák.

„Ocelová konstrukce se skládá kvůli limitům při přepravě od výrobce ze dvou dílů. Jeden je široký 4,2 metru a váží téměř 50 tun, druhý je široký dva metry a váží 38 tun,“ shrnul David Režnar ze zhotovitelské firmy.

Trať bude kompletně modernizovaná

V úseku mezi Libinou a Šumperkem už byly v celé délce odstraněny původní koleje a z větší části rovněž odtěženo původní štěrkové lože. Trať nyní lemují sloupy pro trakční vedení, dělníci také instalují podzemní kabely.

„Dále se připravují technologie zabezpečovacího zařízení, napájení trakčního vedení a diagnostiky těchto zařízení. Další práce probíhají na zastávkách, kde budujeme nová nástupiště s inovativním systémem, který umožňuje čištění čističkou jedoucí po kolejích,“ popsal Režnar.

Upozornil, že trať Olomouc–Šumperk bude první regionální železnicí v republice vybavenou nejmodernějším zabezpečovacím systémem ETCS. Ten mají zatím v Česku pouze modernizované páteřní rychlíkové tratě.

„Systém funguje na bázi přenosu dat do takzvaného radiobloku. Snímá údaje z vlaků a předává je do radiobloku, který podle polohy okamžitě vyhodnotí nebezpečí kolize. Radioblok umí nezávisle na strojvedoucím okamžitě zastavit vlaky jedoucí proti sobě po jedné koleji,“ nastínil Novák.

Rychlost jako na rychlíkových tratích

Po dokončení všech stavebních prací budou vlaky z Olomouce do Uničova moci jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině, v dalším úseku do Šumperka bude maximem stokilometrová rychlost.

Všechny zastávky se dočkají nového informačního systému, cestujícím zjednoduší nastupování a vystupování bezbariérová nástupiště. Kromě toho se na zrekonstruovaných přejezdech, na nichž nebyly závory, zvýší úroveň zabezpečení, aby Správa železnic eliminovala riziko nehod.

Trať bude kompletně elektrifikována na stejnosměrnou soustavu, počítá se ale s budoucí konverzí trakčního napájení na střídavou.

zpět na článek