Při soutěži v řízení křižovatky padaly pokuty, řidiči neznali pokyny policisty

  15:18
Soutěž dopraváků ve středu v Olomouci potvrdila, že část řidičů netuší, jak se chovat na křižovatce, kde provoz řídí policista. Součástí klání bylo právě i otestování jejich dovedností při řízení provozu. Dvě desítky motoristů tak soutěž odnesly pokutou.

Na desátý ročník krajské soutěže přijelo do Olomouce čtrnáct dopravních policistů. Ti nejprve ráno prokazovali své teoretické znalosti při písemném testu z oblasti pravidel silničního provozu a právních předpisů a poté se přesunuli na praktickou část na rušnou křižovatku, kde se spojují třída Kosmonautů a ulice Wittgensteinova a 17. listopadu.

Úkolem každého účastníka bylo řídit zde dopravu pět minut. „Těžkou hlavu udělali několika motoristům, kteří si nevěděli s pokyny rady a zmatkovali. Jednadvaceti byla proto za nerespektování pokynů uložena pokuta,“ uvedla policejní mluvčí Marie Šafářová.

Celková výše pokut dosáhla necelých deseti tisíc korun, průměrně tak řidiči za svůj prohřešek zaplatili čtyři až pět stokorun.

Ústavem zněla střelba, policisté cvičili zneškodnění ozbrojeného mstitele

Podle Šafářové padl podobný počet pokut třeba i během loňské soutěže. Na základě zkušeností už tak u praktické části klání asistují policisté, kteří prohřešky s šoféry řeší.

„Potvrzuje se, že část řidičů má s touto dopravní situací problém. Nedochází k ní sice často, zvláště v Olomouci se ale čas od času děje, například při závadě na semaforech. Za těchto okolností se však na místo vyslaná hlídka musí věnovat řízení dopravy, a tudíž nemá prostor pokutovat ty, kteří nerespektují pokyny,“ shrnula mluvčí.

V ohrožení byli ostatní řidiči i sami policisté

Podle dopravního experta a krajského koordinátora BESIP Miroslava Charouze, který byl přímo na křižovatce během soutěže jako jeden z rozhodčích, bylo pokutování namístě.

„Šlo o ty opravdu nejhorší prohřešky, kdy řidiči například vjížděli do křižovatky, přestože k nim byl policista čelem či zády, kdy vjet nesmí. To je ekvivalent jízdy na červenou, takže to se třeba domluvou ani řešit nesmí. Byly chvíle, kdy moc nechybělo a skončilo to nehodou,“ nastínil.

„A to se bavíme o těch opravdu velkých porušeních. Momentů, kdy řidiči očividně nevěděli, co mají dělat, bylo ještě mnohem víc. Potvrdilo se, že velká část šoférů ty pokyny nezná, případně třeba neví, jak kolem policisty odbočit. Chvílemi jsme opravdu nechápali, protože velké chyby dělali i profesionální řidiči, například dva autobusáci,“ dodal.

K vidění podle něj byly i situaci, kdy lidé odbočovali takovým způsobem, že policistovi málem přejeli nohy, nebo na něj dokonce najížděli, protože při zmatkování přestali správně zatáčet.

Vojáci s obrněnci a vrtulníky při cvičení osvobodili okupovanou osadu

„Vyvolává to pochybnost, zda se autoškoly věnují této situaci dostatečně, a stejně tak zda jsou kvalitně školeni profesionální řidiči. Samozřejmě hraje roli i to, že se s ní šoféři setkávají velmi zřídka, snad s výjimkou okolí policejních škol, kde se to v rámci výcviku děje častěji,“ podotkl dopravní expert.

Řidiči jezdící Olomoucí, kteří mají mezery ve znalostech pokynů policistů při řízení dopravy, by si měli vše osvěžit mimo jiné i proto, že právě v srdci Hané se letos uskuteční také celorepubliková soutěž dopravních policistů.

Region na ní bude reprezentovat vítěz krajského kola Michal Butkovič z dálničního oddělení Kocourovec společně s druhým Ondřejem Matulou z prostějovského dopravního inspektorátu, které kromě uvedených disciplín čekala na závěr ještě jízda zručnosti se služebním vozem.

Autor: