Tramvaje parkují v ulicích Olomouce a jsou terčem vandalů, pomůže nové depo

  15:10
Víc než deset let čekal Dopravní podnik města Olomouce na stavbu depa. Tramvaje musejí kvůli chybějícímu zázemí parkovat v ulicích, a stávají se tak častým terčem vandalů.

ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Dopravní podnik trápí nedostatek odstavných ploch pro tramvaje dlouhodobě. Vozy tak řidiči parkují v Koželužské ulici, v Rubiku, v Sokolské ulici či na konečné smyčce na Nové ulici.

„Tam se naše tramvaje nejčastěji stávají terčem vandalů, a proto tramvaje z této lokality plánujeme odstavovat v nově vznikajícím zázemí u vlakového nádraží,“ řekla mluvčí olomouckého dopravního podniku Martina Krčová.

V minulosti také nesli nelibě odstavené soupravy obyvatelé Sokolské ulice. Vadilo jim, že tramvaje překážejí a brání v provozu.

„V současnosti neevidujeme žádné stížnosti. Lidé to berou tak, že je to nutnost. Tramvaje nemáme kde odstavovat,“ doplnila Krčová.

Se stavbou odstavného kolejiště pro tramvaje poblíž vlakového nádraží se už začalo. Záměr na jeho vybudování ovšem schválila městská rada již v roce 2011 a ve stejné době vznikla i první studie.

Původně navrhovaný projekt od té doby doznal značných změn a narostla i jeho cena.

Stavba se od studie zcela liší

„Odstavné kolejiště, na které byla připravena studie v roce 2011, a aktuálně zahájená stavba jsou dva zcela odlišné projekty. V původní studii se jednalo opravdu pouze o tři kusé koleje. Dnešní stavba obsahuje i krytou halu se zázemím pro údržbu i řidiče. K tomuto rozšíření došlo až v průběhu let, kdy se stále odkládala výstavba nového depa,“ uvedla Krčová.

Dodala, že se stavbou se začalo až v tomto roce, kdy může dopravní podnik počítat s penězi z Evropské unie.

„Bez těchto peněz by se stavba pravděpodobně neuskutečnila a tramvaje by i nadále musely být odstavovány v provizorních prostorech,“ dodala.

Hodnota projektu z roku 2011 nezahrnovala ani částku, která by byla potřebná pro vykoupení pozemků od Českých drah.

Depo u hlavního nádraží

Nové zázemí pro tramvaje má vyjít na 280 milionů korun, většinu, 85 procent, zaplatí evropská dotace. Oproti roku 2011, kdy vybudování mělo přijít na necelých 60 milionů korun, se tak jedná o zhruba pětinásobek původní ceny.

Prodej se uskutečnil v roce 2013. „Kupujícím byl Dopravní podnik města Olomouc a kupní cena činila 2 390 000 korun,“ informovala mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Nové zázemí pro tramvaje, jež vzniká ve Fibichově a Jeremenkově ulici blízko nadjezdu nad železničními kolejemi u hlavního vlakového nádraží, by mělo být hotové za rok a půl.

„Odstav tramvají významně ulehčí dlouhodobě přetížené vozovně v Koželužské ulici a pomůže současně i po zprovoznění nové trati, která se nyní staví od Trnkovy ulice na Nové Sady,“ uvedl předseda představenstva dopravního podniku Jaroslav Michalík. 

Prodloužení trati si totiž vyžádalo i nákup nových tramvají, které dopravní podnik bude v novém areálu odstavovat.

Hlavní dominantou prostoru nového odstavného kolejiště bude hala se zázemím pro údržbu. „V hale o celkové délce sto pět metrů budou umístěny celkem tři koleje, na kterých půjde odstavit až devět tramvajových souprav. V hale bude prováděn denní úklid vozů, kontrolní a servisní činnost,“ popsala Martina Krčová.

V areálu bude rovněž výpravna tramvají, zázemí pro řidiče a technologická místnost se zabezpečovacím zařízením. Výstavbu realizuje společnost OHL ŽS, jež vyhrála ve veřejné soutěži.

Jedná se o jednu z největších investic olomouckého dopravního podniku za poslední desetiletí. „Rok 2021 je pro dopravní podnik velmi významný z pohledu zahájení velkých investičních akcí. Kromě výstavby nové měnírny Fibichova, která začala na jaře, a zásadní rekonstrukce měnírny západ, zahajuje letos právě i výstavbu odstavů tramvají Jeremenkova,“ uvedl primátor Miroslav Žbánek.

Jedna z největších investic DPMO za poslední desetiletí je výstavba tramvajové depa Jeremenkova.

Jedna z největších investic DPMO za poslední desetiletí je výstavba tramvajové depa Jeremenkova.

Autoři: