iDNES.cz

Dodavatelé automobilek covidový rok přežili, po útlumu přichází oživení

  4:54
Propad tržeb, útlum výroby a někdy i propouštění, tak se v Olomouckém kraji projevily dopady koronavirové pandemie na firmy specializující se na oblast dodávek pro automobilový průmysl.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jan Kholl

Zatímco v „normálních“ časech patří automobilový průmysl k ekonomicky velmi zajímavým, v krizi zažívá útlum mezi prvními. A projevilo se to i v době koronavirové pandemie. Loni totiž propadly prodeje aut v Evropě zhruba o čtvrtinu a nepříznivý vývoj pocítila i řada dodavatelů z Olomouckého kraje, kteří zaměstnávají tisíce lidí.

„Je potřeba říct, že v regionu je spousta firem, které vsadily na jednu kartu, jíž je automotive. Ukazuje se, že to není nejlepší cesta. Lepší je mít širší portfolio,“ komentoval situaci šéf Krajské hospodářské komory Olomouckého kraje Bohuslav Švamberk. Podle něj jsou ale nyní signály, že automobilový průmysl mírně oživuje.

Například Oldřich Svoboda, šéf společnosti Montix Mohelnice dodávající speciální plastové dílce pro výrobu automobilových reflektorů, uvedl, že nejhorší situace byla loni na jaře.

„Tehdy se nám tržby propadly zhruba o čtvrtinu. V létě se situace stabilizovala a teď, přestože v lednu a v únoru šla výroba automobilů v Evropě meziročně dolů o víc než pětinu, pozorujeme mírné oživení,“ popsal Svoboda.

Montix loni propustil patnáct procent lidí. „Šlo především o agenturní zaměstnance. Kmenové zaměstnance jsme si chtěli podržet. Podařilo se to i díky anticovidové pomoci od státu,“ řekl Svoboda.

Firma také přikročila k úpravám směnnosti. „Z nepřetržitého provozu jsme najeli na třísměnný. Teď už jde výroba nahoru a ukazuje se jako prozíravé, že jsme si zaměstnance podrželi,“ doplnil Svoboda.

V kritické době pomohly i kompenzace

Společnost Klein Automotive ve Štítech na Zábřežsku vyrábějící karosářské díly především pro skupinu Volkswagen zaznamenala propad loni v dubnu a květnu. Vše zvládla bez propouštění.

„V létě jsme se vrátili do standardních čísel. Nyní jsme už na stejném objemu výroby jako před nástupem koronavirové pandemie,“ sdělil technický šéf Radek Hansmann.

Žádné auto se dnes neobejde bez feritů a pozistorů, které vyrábí šumperská továrna TDK EPC. Ani tato firma se loni nevyhnula propadu výroby.

„Po útlumu jsme šli postupně nahoru na podzim. Od ledna chodí zakázky jako před krizí,“ popsal generální ředitel Jiří Fibigr.

Rovněž TDK EPC loni nepropouštěla své kmenové zaměstnance, ale jen agenturní pracovníky.

„Když si to vyžádala situace, zkrátili jsme pracovní týden a vždy v pátek byli zaměstnanci doma a využili jsme kompenzací. Teď aspoň nemusíme zaměstnance pracně shánět,“ vysvětlil Fibigr.

Někde už opět narážejí na limity výroby

Společnost Toray Prostějov zastavila jarní propad v červenci. Výrobce speciálních tkanin pro airbagy teď hlásí vyšší poptávku, než je schopen vyrábět.

„Pokud by se objevil na některém trhu výpadek, okamžitě ho můžeme nahradit a spustit produkci pro jiného odběratele,“ popisuje šéf firmy Toray Josef Konečný.

Výrazný propad si loni prožil také olomoucký výrobce ložisek pro automobily Koyo Bearings. Na jaře se tržby i kvůli čtrnáctidenní nucené odstávce propadly podle ředitele Petra Nováka přibližně o pětinu.

„Zato nyní se nám daří nad očekávání. Produkce je na srovnatelné úrovni jako před koronavirovou krizí, kdy jsme měli rekordní tržby,“ pochvaluje si ředitel závodu Koyo Bearings Petr Novák.

Krize však zdaleka není definitivně zažehnána. Teď se ve výrobě aut projevuje stále víc kritický nedostatek čipů, což může znamenat další propad ve výrobě aut s dopadem na dodavatele komponent pro automotiv z Olomouckého kraje.

zpět na článek